torsdag 1 december 2011

Kristendomen handlar om att förklaras rättfärdig för Kristi skull

 
Matteus citerar Jesajas profetia där Gud Fadern säger om den evige Gudasonen:

"Se min tjänare, som jag har utvalt, min älskade, i vilken min själ har sin glädje. Jag skall låta min Ande komma över honom, och han skall förkunna rätten för folken. Han skall inte tvista eller skrika. Hans röst skall ingen höra på gatorna."(Matteus 12: 18,19)

Här ser vi hur hela treenigheten är aktiv i försoningsverket. Fadern sänder Sonen och Anden smörjer Sonen i Hans ämbete som Kristus, kungen. 

Vad är det då Jesus gör som den smorde prästen, kungen och profeten?

Texten säger:

  "han skall förkunna rätten för folken"

När vi tänker på ordet "rätt" eller "rätten" så associerar vi till domstolar och juridik. Då tänker vi rätt, hebreiskans ord för "rätten", ordet "mishpat",  har precis detta innehåll. Det handlar om ett juridiskt eller forensiskt begrepp. Men det handlar inte om Mose Lags rättfärdighet.

 Sammanhanget och hela NT:s sammanhang visar att den "rätt" som var kärnan i Kristi förkunnelse var en annan rättfärdighet. Det var den rättfärdighet som innebär att människan förklaras rättfärdig för Kristi skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar