lördag 6 februari 2016

Låt inte dina problem bli som en kil som splittrar dig loss från Gud

"Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller hunger, nakenhet, fara eller svärd? … Men i allt detta vinner vi en överväldigande seger genom honom som har älskat oss." Rom.
8:35,37


"Låt inte dina problem bli som en kil som splittrar dig loss från Gud" säger pastorn. "Se dem hellre som det gyllene snöret med
vilket Gud binder dig närmre honom själv." Bra råd. Finns det någonting som kan göra att Kristus slutar älska mig? Någonting som kan orsaka att Han vänder sig från mig och lämnar mig stående ensam? Ibland tror jag det. När problemen slår till kommer först min kvalfyllda fråga "Varför jag, Gud?" Bakom den frågan finns den ännu större frågan, ifrågasättandet av Hans kärlek för mig. När problemens vågor fortsätter skölja över min livets båt kan jag till och med dra den slutsatsen att Hans kärlek för mig har kallnat. Så fort livets problem kan bli till en kil.
Paulus svarar på sin egen fråga - problemen kan inte separera oss från Kristi kärlek. Faktiskt, på grund av Kristi otroliga kärlek vinner vi "en överväldigande seger" under dagar av problem. Frälsarens kärlek för mig är inte tillfällig. Det är aldrig "nu älskar jag dig, nu gör jag det inte". Den är konstant i livets alla händelser. Hans kors är plustecknet i mitt liv. Det är en garanti att Hans kärlek som offrade sitt liv för min frälsning också kommer att leda mig i mitt dagliga liv. Som en skottsäker väst skyddar Hans kärlek mig. Fastän problemens kulor kanske gör mig mörbultad kan de inte döda mig. På grund av Kristi stora kärlek kan jag se livets problem som det gyllene snöre med vilket han binder mig närmre sig.


Bön:

Herre Jesus, behåll mina ögon på ditt kors så att jag är mer säker på din kärlek i mitt liv. Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar