Jesus sade till fariseen Simon i hans hus: "Ser du den här kvinnan? När jag kom in i
ditt hus, gav du mig inget vatten till mina fötter. Men hon har vätt
mina fötter med sina tårar och torkat dem med sitt hår.
Du gav mig ingen hälsningskyss, men sedan jag kom in har hon inte
upphört att kyssa mina fötter. Du smorde inte mitt huvud med
olja, men hon har smort mina fötter med balsam. (Lukas 7: 44-46)
På biblisk tid färdades man till fots och den
enda fotbeklädnaden var hårda sandaler. Det var därför
en vänlighetsgest att man till sina gäster ställde fram
en skål med vatten att mjuka upp sina hårda och värkande
fötter med. Men hälsade också varandra med frid och
en kyss på kinden, precis som man än i dag kan se orientaliska
folk göra. Inga av dessa vänlighetsgester hade Simon visat Jesus.
Men denna synderska som alla föraktade hade i handling
bevisat sann kärlek och tacksamhet. Istället för
vatten hade hon utgjutit det som någon kallar det dyrbarste vattnet
- tårar av botfärdighet- som strömmade nedför Hans
heliga fötter. Istället för en torkduk hade hon givit
sitt eget hår. Håret var kvinnans ära, och ingen kvinna
löste upp slöjan för sitt hår för en okänd
man. Men hon tar sin ära och lägger för Kristi fötter.
Inget offer var för litet. Istället för välkomstkyss
hade hon kysst hans heliga fötter. Det var i mellanöstern på
den tiden den största vördnad en människa överhuvudtaget
kan visa någon annan.
Varför visade hon en sådan oerhörd kärlek
i handling? Det var inga stora åtbörder, med det var ting som
hon i sin ställning kunde utföra för att uttrycka kärlek
i handling.
Varför? Ja, texten ger klara besked varför.
Men trots detta har människans lagiska inställning (opinio
legis) smugit sig in även här.
Romersk-katolska kyrkan anför just detta bibelställe
som beläggställe (sedes doctrinae) för sin lära
om en "ånger formad av kärlek" (contritio caritate
formata ). Rom-katolikerna menar att det är
bara den "ånger som
formats av kärlek" som frälsar.
Man säger att det var därför att kvinnan
uppvisade en ånger som formats av kärlek till Gud som hon blev
förlåten och ett Guds barn. Det är alltså inte vilken
ånger som helst som gäller inför Gud. Kärleken, de
goda gärningarna måste komma först och forma ångern.
Det är därför påven inte kan acceptera
en frälsning av tron allena på grund av Kristus. Rom idag, och
tillsamans med dem: den Svenska Kyrkan som tillsammans med katolikerna
antagit en gemensam deklaration om rättfärdiggörelsen,
anser att det inte är tron ensam som rättfärdiggör:
det är tron plus gärningarna. Man måste först uppvisa
en ånger formad av kärlek innan man får tro Guds
nåd, innan man får förlåtelse.
Låt oss se på texten. Vad säger texten
egentligen? Vad kommer först kärleken eller förlåtelsen?
Jesus hade gett Simon en liknelse. Två personer var skyldiga en penningutlånare
pengar, den ene 500 denarer, den andra 50(v.41). Bägge fick
av den generöse penningväxlaren hela skulden efterskänkt.
Här har du förlåtelsen. Att få sin skuld efterskänkt
- det är att bli förlåten. Jesus frågar: Vilken
av dem kommer nu att älska mest? (v.43)
Redan här har du svaret. Titta på texten! Varför
skulle han visa kärlek, älska överhuvudtaget? Varför
skulle han vara tacksam. Varför? Ja, läs själv! Jo, de hade
fått en skuld efterskänkt. Det var därför de var så
tacksamma. Det var därför de älskade sin penningutlånare.
Gåvan kom först och av den kom tacksamheten , kärleken.
Svårare än så är det inte.
Till och med Simon begrep det. Den som fått mest
efterskänkt älskade mest.(v.43) Hade de haft någon anledning
att älska, att visa tacksamhet om de inte fått skulden efterskänkt.
Svaret är nej.
Nu säger katolikerna att det är precis tvärtom.
Kärleken kom först och efterskänkandet sen. Bara den som
uppvisar den av kärlek formade ångern är benådad.
Ja, så tokigt blir det om man grundar sin lära, inte på
Bibelordet, utan på sina egna idéer och traditioner, på
den medfödda lagiska uppfattningen (opinio legis).
Kristus förklarar för oss idag hur den sanna
kärleken uppkommer och hålls levande:
Därför säger jag dig: Hon har fått
förlåtelse för sina många synder. Det är därför
hon visar så stor kärlek. Men den som har fått litet förlåtet
älskar litet. (v.47)
Hon hade i sitt hjärta en djup ånger för
det förflutna. Synden var inget hon viftade bort, det gjorde ont i
henne så fort hon tänkte på den. Inför Gud hade hon
slösat bort sitt liv. Det liv Gud givit henne.
Men hon hade hört om denne Kristus. Kanske hade hon
hört Johannes Döparen som pekade på Kristus med orden:
Se Guds Lamm som borttager världens synd. Kanske hade hon förstått
att den lidande tjänaren som det talades om i den profetrulle som
lästes i synagogan handlade om Jesus. Tjänaren om vilken det
står straffet var lagt på honom för att vi skulle få
frid, och genom hans sår blev vi helade.
Kristus, han som i kraft av sin gudom såg rakt igenom
människor hjärtan hade sett rakt genom denna kvinna, han hade
sett att hon i tro hade omfattat förlåtelsen i Kristus Jesus.
Det är därför hon visar en sådan stor kärlek.(v.47)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar