"Är det inte så att allt som har med religion att göra bara
är till för väldigt religiösa och fromma människor?
Ska man bli en kristen måste man först se till att skärpa
sig väldigt mycket."
Sådana uppfattningar kan höras
nu och då bland människor. Och därför står man
på avstånd. Kyrkan är ju bara till för de.
Vem är Jesus till för
egentligen? Är Jesus bara till för de religiösa. De som
är intressserade av religion och sköter sig? Dessa frågor
besvarar dagens text.
En av fariséerna bjöd
hem Jesus på en måltid, och han gick till honom och lade sig
till bords (Lukas 7:.36)
Så långt stämmer
allt med våra uppfattningar. Fariséen hörde till den
tidens strängast religiösa människor. De var noga med vad
de gjorde, vilka de umgicks med, hur de klädde sig. Och där finns
också Kristus. Värden: fariséen Simon var inte
så
särskilt glad åt Kristus, men kunde han säga någonting
eller göra någonting som man sedan kunde skvallra om för
Högsta rådet eller den romerska överheten, så kanske
man var av med denne predikant Kristus som samlade så många
människor omkring sig.
Men bilden av Jesus och den tidens
religiösa elit: fariséerna, bryts av något helt oväntat.
Nu fanns i staden en kvinna som
var en synderska. När hon fick veta att han låg till bords i
fariséns hus, kom hon dit (v.37)
Sällskapet av respekterade
och aktade får oväntat besök. Fariséerna ansåg
att Gud och religionen var till för dem. De hade ju, i alla fall i
sina egna ögon, uppvisat kännetecknen på sann gudaktighet.
Men den kvinna som i dagens text kallas "synderska" tänkte tydligen
annorlunda. Hon hade hört att Jesus fanns på gästabudet
och då kom hon dit.
Hon tänkte inte som fariséerna:
att Gud är till för de gudaktiga. Hon tänkte: "Jesus är
till för mig", därför begav hon sig dit. Exakt vad som ligger
i ordet synderska är svårt att säga. Vad vi vet är
att hon gjort sig känd i staden för att öppet ha begått
försyndelser som gjort henne illa beryktad.
Är hon inte en udda gäst
bland dessa lärda och gudaktiga människor? Och är det inte
konstigt att hon kliver in i denna samling helt objuden.
Det var inte konstigt att folk kom
objudna till den tidens judiska gästabud. Det hörde till den
kulturens gästfrihet att vem som helst fick gå in och ut i festsalen
och delta i samtalen, även om man inte var bjuden till själva
måltiden. Men det var inte helt väntat att en kvinna som var
illa beryktad sökte sig ett sällskap med de i renlevnad och gudaktighet
strängaste representanterna. Det vore ju att utmana ödet.
Många onda blickar slängdes säkert mot denna skamfläck
för mänskligheten. Hon hade säkert tvekat inför tanken
att ta sig dit, men det fanns en sak som övervägde all tveken:
hon fick veta att...[Jesus]
låg till bords i fariséns hus (v.37)
Därför kom hon dit
med en alabasterflaska med olja och ställde sig bakom honom vid hans
fötter och grät. Med sina tårar började hon väta
hans fötter och torkade dem med sitt hår. Och hon kysste hans
fötter och smorde dem med oljan (v.38)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar