Vi ska idag bekanta oss med den blinde tiggaren på vägen
till Jeriko.
Jesus var på väg till Jerusalem, det var påsk om ungefär
två veckor, och den sista anhalten för pilgrimerna var Jeriko. Men Jesus var
inte bara på väg upp till Sion för att fira påsk, utan för att bära fram sig
själv som hela världens påskalamm, när han dör på korset.
Han hade utfört flera under och tecken och predikat i
byar och i städer. Därför följde honom en hel skara människor, dels kanske av
nyfikenhet och dels av intresse.
Lukas berättar:
”När Jesus närmade
sig Jeriko, satt en blind man vid vägen och tiggde. Han hörde folk gå förbi och
frågade vad som stod på. Man talade om för honom att det var Jesus från Nasaret
som gick förbi, och då ropade han: "Jesus, Davids son, förbarma dig över
mig!" (Lukas 18: 35 - 38)
I texten möter vi en mänsklig misär. En man vid
vägen. Han var inte bara blind, han var också en tiggare. Ofta följde dessa
saker varandra på den tiden. Om man var blind kunde man inte arbeta och kunde
man inte arbeta, så måste man tigga. På sätt hamnar man på det sista
trappsteget på den sociala stegen och fick leva på andras givmildhet. Ingen syn, inget jobb, inga pengar ingen
stolthet. Markus berättar att han hette Bartimeus som betyder Timeus son (Mark
10: 36). Vilken misär.
I samma scen möter vi folkskaran av judar som följde
Jesus, folkskaror som kantade vägen. Bartimeus var inte trots sin blindhet
bortkopplad från verkligheten. Blinda utvecklar ofta andra sinnen t.ex. hörsel.
Han hörde att någon närmade sig och frågade folk vem som kom. Jesus från
Nasaret, svarade de.
Det är nu vi märker i berättelsen hur den verkliga
misären kanske inte var hos mannen, utan i själva folkskaran. Människor som
talade om Jesus, som ”Jesus från Nasaret”.
Men den blinde såg något som många andra inte såg. Kanske
var det egentligen de som var blinda och Bartimeus som var den seende.
Han ropar inte efter Jesus från Nasaret. Han ropar:
"Jesus, Davids son, förbarma
dig över mig!"
Davids son var titeln på den rättmätige kungen över
Israel. Gud hade lovat att sätta en ättling till David på kungatronen till
evigt tid. Att kalla Jesus Davids son är att erkänna honom som Messias, den
smorde konungen. Ja, han erkänner honom inte bara som att vara Messias, utan
som den som också hade Messias egenskaper. Profeten hade ju sagt om Messias
tid: ”Då skall de blindas ögon öppnas och
de dövas öron upplåtas.” (Jes. 35: 5)
Bartimeus såg att denne kung kom med nåd från Gud. Han
trodde inte bara att han var en kung, utan också en hjälpare för honom
personligen. Det är inte bara insikt i de profetiska skrifterna, det är tro
och förtröstan på Kristus Jesus Guds Son.
Vi skall inte bara erkänna att Kristus är den han säger
att han är. Vi skall tro att han är också just vår kung, vår
Frälsare, vår Gud och vår Herre. Det var för mig han kom.
När vi gör det, så ser vi inte bara det Bartimeus såg, vi tror också det
Bartimeus trodde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar