När Kristus ger lärjungarna Guds plan så upprepas
inträngande ordet ”måste”.
”Från den tiden
började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste gå till
Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de
skriftlärda och att han måste dödas och på tredje dagen uppväckas.”
Ordet ”måste” står i presens indikativ, vilket betyder
att det är något bindande, något ofrånkomligt och fastslaget. Det var inget som
han lämnade fram för omröstning, ett förslag man kunde diskutera.
Han måste gå till Jerusalem. Det var nödvändigt för
honom, ett beslut taget av Gud förrän världens grund var lagd, beslutet att den
stad där man offrade till Gud skulle få bevittna det största offret av
alla.
Han måste lida, det skulle innebära att han hånades, att han förkastades, han
plågades och blev slagen. Så hade Gud genom t.ex. profeten Jesaja förutsett.
Det fanns i Guds plan. Han måste dödas. Betalningen för hela världens synder
kunde inte skett på något annat sätt än genom Människosonens död. En dog för
alla, för att alla skulle ha liv genom honom. Men han måste också för det
fjärde uppstå. Om det inte Guds Son uppstod ur graven så fanns inte heller
någon frälsning.
”du skall ej
låta din fromme se förgängelsen.” (Ps. 16:10), hade psalmisten sagt om
honom.
Han gick till Jerusalem för människans synd, han dog för
att ge oss förlåtelsen för alla synder, han dog för att Gud ville människors
frälsning och räddning. Gud vill att vi skall benådas. Därför måste Kristus.
Guds plan är fastställd.
Ingen troende eller icke-troende kan rubba Guds plan. Gud har friköpt
alla människor från deras synder och förklarat dem rättfärdiga. Han vill att
alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen. Denna Guds
plan att friköpa alla människor kan ingen ändra på, inte ens om man inte tror.
Man kan inte heller ändra på Guds vilja att frälsa, även om en människa inte
tror Guds nåd och förlåtelse, så vill Gud ändå den människans frälsning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar