”När
Jeremia hade slutat att tala allt vad HERREN hade befallt honom att
säga till folket, grep prästerna, profeterna och allt folket honom
och sade: "Du måste dö. Hur vågar du profetera i HERRENS namn
och säga: Det skall gå för detta hus som det gick för Silo, och
denna stad skall läggas öde så att ingen mer bor i den?" Och
allt folket gaddade sig samman mot Jeremia i HERRENS hus. När Juda
furstar hörde detta, gick de från kungens hus upp till HERRENS hus
och satte sig vid ingången till HERRENS nya port. Då sade prästerna
och profeterna till furstarna och till allt folket: "Den här
mannen förtjänar att dö. Ni har ju med egna öron hört hur han
profeterat mot denna stad." Men Jeremia svarade alla furstarna
och allt folket: "HERREN har sänt mig att profetera mot detta
hus och denna stad allt det som ni har hört. Ändra nu ert liv och
era gärningar och hör HERRENS, er Guds, röst. Då kommer HERREN
att ångra det onda han har talat mot er. Och vad mig angår är jag
i er hand. Gör med mig vad ni anser vara gott och rätt. Men det
skall ni veta att om ni dödar mig, så drar ni oskyldigt blod över
er och över denna stad och över dem som bor här. För det är i
sanning HERREN som har sänt mig till er för att säga er allt
detta."
(Jer 26: 8-15)
De hade känt sig hotade när deras auktoritet, och trygghet ifrågasattes. De hade reagerat med ilska.
Vi
har alla olika trygghets-kuddar. Vissa av oss har kanske positioner
som skapar en känsla av auktoritet, prestige eller erkännande.
Andra av oss har trygghet i ett religiöst beteende.
Hur
skulle vi reagera om vi blev ifrågasatta?
Vi
kan ta enklare mer näraliggande exempel. Pappan som sliter hårt,
och som ägnar barnet tid, men som bäddar barnets säng långt
upp i tonåren. Hur skulle han känna om någon förmanade honom och
sade att han syndade när han fostrar lata och okunniga barn? Skulle
han inte bli arg och säga att han minsann gjorde sitt bästa och
verkligen älskade sina barn. ”vem är du att tala om för mig hur
jag ska fostra mina barn?”
Det
sista vi vill höra när vi gör så gott vi kan, är att höra att
vi gör något fel. Guds folk gjorde säkert så gott de trodde de
kunde och var stolta över sin stad och tempel.
Förstår
vi nu reaktionen?
Borde
inte Guds Ord gå före vår stolthet? Jag må ha läst hur mycket
som helst och också offrat mycket tid, på mitt liv, mina intressen,
mitt arbete, min kyrka, men jag kan ändå vara fel ute. Och eftersom
jag är så insyltad i mig själv, så kanske en annans ögon behövs
för att se vad som är fel, och en annans röst för att påminna
mig om vad som är rätt.
Jesus
blev falskeligen anklagad av människor för många saker. Han
anklagades för uppror, för att inte betala skatt, för att han
skulle bryta ner templet i Jerusalem, för att han bröt
sabbatsbudet, för att vara en drinkare och lögnare.
När
han hängde på korset, så klandrade Gud honom för att vara en
äktenskapsbrytare, en tjuv, en mördare, en lögnare, ja, kort och
gott, alla synder som du och jag begår. Han var oskyldig, men stod
ut med att vara den syndare, du och jag är i meningen att han tog
vår synd på sig. Det står att ”Den
som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till
synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.”
(2 Kor 5: 21)
På
korset står han som den syndare du och jag är, och inte bara det.
Han står också under det straff dina och mina synder förtjänat.
Han blev anklagad för att vi skulle kunna frikännas, förklaras
rättfärdiga. Genom honom äger vi förlåtelse inför Gud.
När
Gud, till exempel genom en broder eller syster, pekar på områden i
våra liv: ”Du
jobbar för mycket, ser du inte hur du behandlar din fru eller dina
barn, du kanske borde sluta slösa pengar på onödigt, eller du
kanske borde anstränga dig mer på ditt jobb, du kanske borde bedja
oftare, eller läsa Bibeln regelbundet”,
då ska vi inte reagera med ilska eller genom att bortförklara eller
försvara oss. Visst, kanske inte allt som andra säger alltid är
rättvist, men när det stämmer så ska vi göra som publikanen,
bedja: Gud var nådig mot mig syndare.
Det
finns förlåtelse, men inte förlåtelse för att fortsätta i samma
spår, utan för att förändras till det bättre.
”Ty
Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor. Den
fostrar oss att säga nej till ogudaktighet och världsliga begär
och att leva anständigt, rättfärdigt och gudfruktigt i den tid som
nu är, medan vi väntar på det saliga hoppet, att vår store Gud
och Frälsare Jesus Kristus skall träda fram i härlighet. Han har
offrat sig själv för oss för att friköpa oss från all laglöshet
och rena åt sig ett egendomsfolk, som är uppfyllt av iver att göra
goda gärningar.
” (Tit 2: 11-14)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar