När
inte bara högkyrkliga lockas och förhäxas av den romerska kyrkans
glans, av dess pompa och ståt, utan även karismatiska ledare som
Peter Halldorf och Ulf Ekmans Livets Ord, så behöver vi ännu mer
påminna om varför reformationen var nödvändig.
Reformationen
var inte en sorglig utbrytning ur den gamla moderkyrkan, en förlorad
sons flykt från föräldrahemmet. Reformationen var den gamla Kyrkan
som renade sig från påvens sekteriska nyläror som krupit in.
Luthers kyrka är inte en ny kyrka, det var den apostoliska kyrkan,
Augustinus, Ireneus och Cyrillos kyrka som bröt mot den den romerska
biskopens krav på monopol över kyrkans styre, en liknande markering
som den ortodoxa kyrkan gjorde 500 år tidigare: år 1054.
När
påven utfärdade sin bannbulla, så bannlyste han samtidigt det
evangelium som är Kyrkans grund. Därför kallar våra
bekännelseskrifter inte påvens kyrka för moderkyrkan, utan en
sekt.
Vi
säger inte alla kyrkofäder lär samma sak som vi lär, att de har
rätt i alla avseenden. Men vi säger att vi har mer gemensamt med
den gamla Kyrkan, än vad påven har. Men framförallt vill vi hålla
oss till vad Bibeln lär.
Reformation
betyder inte revolution, det vill säga att man skapar något helt
nytt. Reformation betyder att återforma. Luther förde Kyrkan
tillbaka till apostlarnas och fornkyrkans ursprunglighet. Därför
fortsatta man att fira gudstjänst i de gamla kyrkorna, med ungefär
samma gudstjänstordning, man sjöng fortfarande många av de
medeltida koralerna och använda den gamla liturgiska skruden, men
man var noga med att förkunna ett rent evangelium och att inte lära
något annat än vad Bibeln lär.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar