På
dörren till Slottskyrkan i Wittenberg spikade munken Martin Luther
upp sina 95 teser den 31 oktober 1517. Det var i sig ingen
omstörtande handling, men det blev den gnista som satte igång
reformationen.
Reformationen
betydde inte att ett nytt samfund startade, det betydde inte att nya
läror skulle predikas och det betydde inte att man ville kasta
omkull den gamla kyrkan. Reformationen betydde inte att man skulle
göra om allting, och göra allting nytt i psalmer och i liturgi i
kyrkan eller att nu kunde vi riva kyrkomålningar och statyer från
medeltiden. Reformationen till sitt innersta väsen handlade inte
heller om att ta makten
från kyrkan över staten och istället ge
staten makten över kyrkan. Reformationen handlade inte ens om
religionsfrihet.
Reformationen
till sitt innersta väsen handlar om nåden allena, tron allena och
Skriften allena.
Det
är bara av nåd allena genom tron på Kristus som syndaren blir frälst och
rättfärdig. Inga avlatsbrev, inga pilgrimsfärder till Rom, inga
radband med böner till Maria, inga klostervistelser kan tvätta bort
skulden i våra samveten och inför Gud. Bara blodet från Guds Son
kan rena oss från synd och skuld. Bara tron kan tillägna sig
frälsningen i Jesus Kristus.
Allt
detta vet vi genom Bibeln. Kyrkans lära får inte dikteras av påven
och kyrkans lärde, inte av kyrkomöten eller av tradition.
Detta
är hjärtat i reformationen och på denna grund står än idag den
bekännelsetrogna lutherska kyrkan: nåden allena, tron allena och
Skriften allena.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar