I
församlingarna i Galatien som Paulus skriver till hade vissa
judaiserande kristna börjat betona Mose lag. Man sade att det inte
var tron på löftet ensamt som rättfärdiggör, utan tron på evangeliet plus
lagen.
När
vi talar om löftet och lagen så skall vi se att det finns viktiga
skillnader. Lagen säger: ”du
skall”
och ”du
skall icke”.
Den som handlar efter lagens ord blir rättfärdig, han får
frälsningen, han blir förklarad rättfärdig - på villkor att han
uppfyller kraven, buden, alla stadgar. Men Guds löfte till Abraham
var obetingat: ”I
din avkomma skall alla folk bli välsignade”.
Han skriver:
”Nu
gavs löftena åt Abraham och hans avkomma. Det heter inte: "och
åt dina avkomlingar", som när man talar om många, utan som
när det talas om en enda: och åt din avkomling som är Kristus. Vad
jag menar är detta: ett testamente som Gud själv i förväg har
gett laga kraft, kan inte upphävas av lagen som gavs
fyrahundratrettio år senare, så att löftet skulle sättas ur
kraft. Ty om arvet beror på lagen, beror det inte på löftet. Men
åt Abraham har Gud gett arvet genom ett löfte.” (Gal 3: 16ff)
All
den välsignelse Gud lovat mänskligheten fanns bevarad i hans löfte
till Abraham. De judaiserande i Galatien menade att man fick
välsignelse och rättfärdighet om man uppfyller lagen, den lag Gud
gav åt Mose på berget Sinai, de tio budorden.
Det
räcker inte med att tro, sade de, det räcker inte med att lita på
Guds nåd och barmhärtighet. Man måste också lyda Guds lag för
att få del av Guds välsignelse.
Ni
har fel förklarar Paulus. Löftet är inte beroende av lagen. Löftet
gavs till Abraham hundratals år innan Mose lag fanns! Och
Abraham
trodde på löftet och det räknades honom till rättfärdighet. Det
är så frälsningen går till. Gud lovar att alla folk skall
välsignas genom Abrahams avkomma d.v.s. Kristus. Människan tror
löftet, tror att vi är frälsta av nåd för Kristi skull och att
hans rättfärdighet tillräknas oss. Genom tron tar vi emot den
rättfärdighet som evangeliet om Kristus skänker oss.
Det
får vi tro, helt utan gärningar. Innan vi uppfyllt ett enda bud i
Mose lag får vi tro att vi äger rättfärdigheten från Gud.
Frälsningen är av nåd allena genom tron, utan gärningar.
Det
gällde Abraham och det löftet ägde laga kraft, det gällde för
Abraham och alla dem som ägde Abrahams tro, innan Mose lag kom.
Att
Mose lag sedan kom 430 år efter att Gud upprepat löftet till
Abraham till Jakob förändrar ingenting.
Han
är tydlig:
”Vad
jag menar är detta: ett testamente som Gud själv i förväg har
gett laga kraft, kan inte upphävas av lagen som gavs
fyrahundratrettio år senare, så att löftet skulle sättas ur
kraft. Ty om arvet beror på lagen, beror det inte på löftet. Men
åt Abraham har Gud gett arvet genom ett löfte.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar