Rädsla
är känslan av oro och att vara omskakad på grund av närvaron av
en verklig eller inbillad fara, ondska eller smärta. Rädsla är
skräck, ängslan, fasa, fruktan, bävan eller oro.
Det
finns olika typer av rädsla, förlamande rädsla; när man är så
rädd att man inte vet vad man ska göra, beskyddande rädsla; när
man känner en fara så att man beslutar sig för att handla för att
försvara sig på ett korrekt sätt eller irrationell rädsla; när
den rädsla man känner inte motsvara den fara man tror man utsätts
för.
Vi
är rädda för olika saker. Man kan var rädd för djur man tror är
farliga, rädd för människor för att man är oroar sig för att
göra bort sig, rädd för krig, rädd för fiender, rädd för
döden, rädd för problem, rädd för det okända, rädd för
begränsningar, för höjd eller djup och rädd för hur andra skall
handla.
Kan
rädsla vara synd? Ja, rädsla kan vara synd, om man inte har något
att vara rädd för; så att man spiller tid och energi på
inbillningar, när man är rädd för att man inte litar på Gud, när
rädslan grundas på att man inte tror.
Aposteln Johannes talar om rädsla och kärlek. Rädsla eller kärlek sammanfattar
allt vad olika sorts religiositet handlar om.
”I
detta har kärleken nått sitt mål hos oss: att vi är frimodiga på
domens dag. Ty sådan han är, sådana är också vi i den här
världen. Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga
kärleken driver ut rädslan. Rädslan hör ju samman med straff, och
den som är rädd är inte fullkomnad i kärleken. Vi älskar därför
att han först har älskat oss.”
(1Joh. 4:17 - 19)
Bibeln
talar om rädsla för Gud. Det finns två olika typer av fruktan för
Gud. Man kan vara rädd för Gud, så att man inte älskar honom,
utan upplever honom som ett hot, som en hämnare. Men det finns också
en något som kallas gudsfruktan. Gudsfruktan har inte med skräck
att göra, gudsfruktan är en vördnad, en beundran för Guds
upphöjdhet och helighet. Sann gudsfruktan släpper inte taget om
Guds godhet och barmhärtighet, utan älskar Gud samtidigt som man
vördar Honom. Men det är inte det vi menar när vi talar om rädsla
för Gud som synd.
Det
finns människor som varken fruktar eller älskar Gud, det är
förhärdade syndare, det är människor som både distansierat sig
från sin egen synd och från Guds helighet och kärlek. Det finns
människor som enbart fruktar Gud, en sådan fruktan kan leda dem
till insikt om den egna synden och behovet av nåd, men rädslan i
sig själv för ingen till närmare kännedom om Gud. Det finns
människor som både är rädda för Gud och älskar Gud. Man är
tvehågade, man är inte säker på var man har Gud, men någonstans
tror man att Gud är kärleksfull. Den fjärde kategorin människor
är de som älskar Gud och inte är rädda för honom. Kärleken
har, som Johannes säger, drivit ut rädslan.
Johannes
var själv ett exempel på hur kärleken kan driva ut rädslan.
Johannes hade flytt när tempelvakterna kom för att gripa Jesus i
Getsame. Han var så rädd att han lämnade linneskjortan kvar och
flydde naken (Mark. 14: 51, 52).
Men
när budskapet om Kristi uppståndelse nådde lärjungarna, så var
han så ivrig att se in i graven att han spurtade förbi Petrus (Joh.
20: 3, 4). Johannes kallade sig själv ”den
lärjunge Jesus älskade”,
men eftervälden har kallat honom kärlekens apostel för att ingen
av apostlarna skriver mer om kärlek än Johannes. Johannes själv
ville bara tala om Guds kärlek till honom, men eftervärlden talar
om Johannes kärlek.
Johannes skrev i sitt första brev:
”Rädsla
finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut
rädslan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar