I en begravningsannons läste jag häromdan orden:
"vissnade tidigt". Så känner många nutidsssvenskar inför
döden. Döden är någonting mörkt och oundvikligt
som kommer. Blommorna vissnar på hösten, det är ingenting
man kan göra någonting åt.
Människan har liknats vid en "gränsöverskridare".
I kunskap har hon forskat ut gränserna i den lilla världen, först
med förstoringsglas sedan med mikroskop och elekronmikroskop. Den forntida
människan gjorde upptäcktsfärder i vikingaskepp mot Storbrittanien,
sedan kom Columbus och nu passerar mäniskan gränsen för
den här planeten och tar steget till våra grannplaneter.
Men det finns en gräns inför vilken människan
måste göra halt. Den gränsen kallas döden. Hon kan
förlänga livet, med mediciner och hälsosam livsföring.
Men förr eller senare kommer den obevekligt och utan att göra
skillnad på fattig eller rik, känd eller okänd. Så
ser det i alla fall ut på ytan. Så kan vi människor tänka
när den ene efter den andre av släktingar och vänner går
bort. Och även fast vissa människor tröstar sig med att
det kanske finns ett ljus bortom horisonten, så menar de flesta
att den fysiska eller kroppsliga döden är obeveklig. För
de allra flesta västerlandsmänniskor är gravstenen som en
stoppbom. Dit kommer vi men inte längre, åtminstone inte med
vår fysiska kropp.
Det var så lärjungarna kände när
Jesus, deras Herre och Frälsare, spikats fast vid korset och dödats.
Nu var Hans verksamhet slut. Nu kunde man hålla Hans minne vid liv
och vårda Hans grav, men man kunde inte räkna med Hans gemenskap.
Tidigt den första veckodagen, medan det ännu
var mörkt, kom Maria från Magdala ut till graven och fick se
att stenen var borttagen från den.(Joh.20:1)
Maria från Magdala var helt övertygad om att
Jesus var död. Hon och hennes vänner hade funnits vid korset.
Man hade sett hur Han plågades timmarna på korset, hur han
gav upp andan och hur den romerska soldaten drev in ett spjut i Hans sida.
Nu låg hennes Herre och Mästare begravd. Det minsta hon kunde
göra var att bereda Kristi kropp med kryddor, som var sed i Palestina.
En sorts enkel balsamering.
Men någonting avbröt hennes planer. Hon fick
se att stenen var borttagen från hennes Kristi grav. En del tänkar
sig att att lärjungarna, och i synerhet kvinnorna, var en samling
lättrogna individer, som utifrån någon enstaka händelse
drog egna slutsaster och funderade fram uppståndelsen för att
de som gärna hade velat att Jesus steg ur graven. Men vid Kristi grav
finner vi inga lättrogna lärjungar. Tvärtom verkar det som
om det sista de skulle tro var att Han var uppstånden.
När Maria får se att den enorma cylinderformade
sten, som rullats framför klippgravens öppning på en uthuggen
fördjupning, inte bara rullats undan, utan lyfts ur sitt spår
och välts över ända så tänker hon inte: "Jesus
har uppstått".
Nej, hon blir förtvivlad. Hennes känslor kan
jämföras lite med de känslor människor upplever inför
vandaliserade gravar:
De har tagit bort Herren från graven, och jag
vet inte var de har lagt honom.(v.2)
Vad ska jag göra nu, jag har ingenstans att sörja?
Hennes känslor kanske också kan jämföras med de anhörigas
känslor inför det sjunkna Estonia. Var skall jag sörja min
vän?
Vad hon inte tänkte på, var att graven varit
vaktad av en romersk vaktstyrka (Matt.27:62-66)och att ingen hade motiv
att stjäla Kristi kropp. Men hon vänder sig till Simon Petrus
och Johannes för att få hjälp av dem. Maria lämnar
skildringen i dagens text och återkomer inte förrän v.11.
Då begav sig Petrus och den andre lärjungen
ut till graven. De sprang båda på samma gång, men den
andre lärjungen sprang fortare än Petrus och kom först fram
till graven. Han lutade sig in och såg linnebindlarna ligga där,
men han gick inte in. Strax därefter kom Simon Petrus. Han gick in
i graven och såg linebindlarna ligga där och duken som hade
täckt huvudet. Men den låg inte tillsammans med bindlarna utan
för sig, hopvikt på en särskild plats. Sedan gick
också den andra lärjungen in, han som hade kommit först
till graven, och han såg och han trodde. (Joh.20:.3-7)
Egentligen skulle den tomma graven med den borttagna
stenen räcka för att övertyga Maria från Magdala,
Johannes och Petrus. Men det räckte inte, utan istället måste
de titta in i graven. Och vad är det egentligen de ser?
Tydligen är det de ser tillräckligt för
att övertyga dem om att Kristus är uppstånden. Den tomma
graven var inte det. Men vad de såg i graven övertygande. Vad
såg de egenttligen?
Ja, för att förstå, är det bra att
känna till hur en svepning gick till i Palestina på Jesu tid.
Vi läser ju att Josef av Aritmatea svepte Kristi kropp och lade den
i en "uthuggen klippgrav"(Luk.23:52). En svepning gick till så
att man hårt lindande in kroppen med linnebindlar. Mellan varje varv
lade man in kryddor, som dels tog bort liklukten och dels hade en balsamerande
effekt på kroppen. Efter ett tag stelnade de aromatiska växtkryddorna
kring kroppen.
Johannes ägnar ett stort utrymme av texten att förklara
att man såg linnebindlarna ligga där och duken som täckte
Kristi huvud, på ett särskilt ställe hoprullad. Hade Kristi
fiender velat ta kroppen hade man inte ägnat tid åt att ta bort
bindlarna, utan tagit med hela kroppen. Hade man tagit bort bindlarna,
så hade man skurit eller rivit loss dem och de hade inte legat ordnade
på ett ställe. Vad Johannes ser, som gör att det står:
han såg och han trodde är linnebindlarna liggande
där precis som kring en svept kropp med kryddorna inlindade, och
bindlarna kring huvudet skilt ifrån kroppen vid huvudgärden,
med den skillnaden, att nu låg inte Kristus i bindlarna. Ingenting
hade lösts upp i dem. Svepningen hade bara sjunkit samman, därför
att den döda kroppen inte var kvar i den.
Det är därför det står:
hans såg och trodde
Kristus var och är
uppstånden. Döden var och är inte den yttersta gränsen.
Inte ens den fysiska döden. Kristus den evige sanne Guden som blev
människa lämnade inte sin mänskliga kropp här, utan
tog med den ut ur graven och
genom stenen. Precis som Kristus kunde gå
igenom dörren till det stängda rummet, gick Han med sin gudomliga
och mänskliga kropp genom bindlarna och genom stenen. Hans mänskliga
natur var alltsedan födelsen förenad med Hans gudomliga,
så att Hans mänskliga natur hade del av de gudomliga egenskaperna.
Han sprängde dödens yttersta gräns i egen
kraft.
han såg och han trodde. Förut hade de nämligen
inte förstått Skriftens ord att han måste uppstå
från de döda. (Joh.20:.8,9)
Så visar Kristus klart och tydligt i denna del i
uppståndelseskildringen. Det skulle inte räcka, inte ens för
Petrus och Johannes, för att tro och förstå, men det var
en del i det verk Kristus använde för att bevisa sin uppståndelse
klart och tydligt. På många sätt och många gånger
visade sig Kristus för sina lärjungar och för folket. Ingen
skulle tveka alla skulle veta: Kristus var och Kristus är uppstånden.
Bibeln säger att Kristus utlämnades för
våra synders skull och uppväcktes för vår rättfärdiggörelses
skull (Rom.4:25)
Hade inte du och jag varit syndare som är skyldiga
inför Gud hade kristus aldrig behövt utlämnas till korset.
Men nu är vi ovärdiga syndare, och därför var Kristus
Guds Son tvungen att offras i vårt ställe på korset. Vår
rättfärdighet räckte inte till. På Korset är
alla våra synder samlade så att vi kan peka på korset
och säga: Se Guds Lamm som borttager världens synd. Bibeln tillägger
att Gud också vill högtidligt förklara att hela världens
synder inför Hans domslut är avbetalda och hela världen
är frikänd. Detta gör Gud när Han uppreser
Kristus ur graven, texten säger: han uppväcktes för vår
rättfärdiggörelses skull. D.v.s genom uppståndelsen
förklarar Gud högtidligt att Kristus på korset erlagt full
lösepenning. Genom uppståndelsen förklaras världen
rättfärdig. Vi får lämna våra synder vid Kristi
kors och grav, och tillsammans med Kristus får vi uppstå till
nytt liv i helighet oskuld och salighet. Detta gör Gud genom dopet
säger Bibeln och det får vi tro och lita på.
Döden blev inte en oöverstiglig
gräns för Kristus. Och när vi genom Ordet, dopet och tron
förenas med Hans död och uppståndelse så är
inte heller graven en oöverstiglig gräns för oss. Graven
är inte ett stopptecken för Guds barn, utan en språngbräda,
en port till himmelen. Vi dör och läggs i graven, men vi dör
inte den eviga döden i helvetet, utan får komma hem till Kristus
i himmelen. Och när vi den yttersta dagen kommer så skall också
vår fysiska kropp få passera den gräns som man trodde
var oöverstiglig. Då skall vi uppstå med våra kroppar
och vi som tror få leva med Kristus i evig glädje och salighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar