”Jesus
satte sig mitt emot offerkistan och såg hur folket lade pengar i
den. Många rika gav mycket. Där kom också en fattig änka och lade
ner två små kopparmynt, några ören. Då kallade han till sig sina
lärjungar och sade till dem: "Amen säger jag er: Denna fattiga
änka lade dit mer än alla de andra som lade något i offerkistan.
Ty alla gav de av sitt överflöd, men hon gav av sin fattigdom, allt
vad hon hade att leva på." (Mark
12: 41-44)
Berättelsen om "änkans skärv" är en välkänd berättelse som vi finner både i Markus och
Lukas evangelium. Den handlar om hur Jesus iakttager hur folk lägger
ner stora offergåvor till Guds tempel i offerkistan, och hur Jesus
noterar att en änka ger ett litet bidrag, endast två kopparmynt,
men hur Jesus ändå lovprisar henne, mer än de andra, därför att
hon gav mer i förhållande till hur mycket de ägde.
Innan
denna berättelse hade Jesus varnat för farisserna och de
skriftlärde som ”tycker om att gå omkring i långa mantlar och
bli hälsade på torgen och sitta på de främsta platserna i
synagogorna och få hedersplatserna vid festmåltiderna.” (Mark
12:38, 39). Dessa, säger han: ”äter änkorna ur husen och
ursäktar sig med sina långa böner.” (Lukas 12: 47)
Efter berättelsen om änkans skärv imponeras lärjungarna av utsmyckningen och arkitekturen i Guds tempel, varpå Jesus svarar att ” allt [detta] kommer att brytas ner”. (Markus 13:2) Det skedde också ca: år 70 när den romerske fältherren Titus förstörde Jerusalem med sina trupper.
Efter berättelsen om änkans skärv imponeras lärjungarna av utsmyckningen och arkitekturen i Guds tempel, varpå Jesus svarar att ” allt [detta] kommer att brytas ner”. (Markus 13:2) Det skedde också ca: år 70 när den romerske fältherren Titus förstörde Jerusalem med sina trupper.
Texten
börjar med att konstatera att ”Jesus satte sig mitt emot
offerkistan och såg hur folket lade pengar i den. Många rika gav
mycket.” (Matt 12: 41)
Vi
har Jesus som betraktare. Han ser människor som framför sina gåvor
till Guds tempel i Jerusalem.
Jesus
älskade Guds tempel och gåvorna i offerkistan hade som funktion att
upprätthålla skötseln av templet. Varje jude över 20 år (2 Mos
30: 14-16) var skyldig att varje år betala en tempelskatt som på
Jesu tid utgjorde en
halv
sikel eller två drakmer. Jesus och hans lärjungar betalade också
tempelskatt (Matt 17:24-27).
Kristus
såg att ”folket
lade pengar i” offerkistan.
Det var ingenting negativt med det. Tvärtom. Alla kunde se att man
bidrog till Guds tempel. Det var ett vackert tempel som förhärligade
Gud, med sina utsmyckningar, sin konst och sin arkitektur. Men
framförallt var templet platsen där man frambar offer för synden.
Offren skulle påminna om att Gud är en helig Gud och vi är
syndare. Att Gud inte ser mellan fingrarna på synd och hur Gud själv
tillhandahåller försoning för synd. Offren skulle påminna om
profetiorna som sade att en dag skulle Messias komma som skulle
frambringa ett fullkomligt försoningsoffer för alla synder i alla
tider, överallt på korset trä, när han utgöt sitt blod i
människans ställe.
(fortsättning följer)
(fortsättning följer)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar