”I
tron dog alla dessa utan att ha fått det som var utlovat. Men de såg
det i fjärran och hälsade det och bekände sig vara gäster och
främlingar på jorden. De som talar så visar därmed att de söker
ett hemland. Om de hade menat det land som de gått ut ifrån, hade
de tillfälle att vända tillbaka dit. Men nu längtade de till ett
bättre land, det himmelska. Därför blygs inte Gud för att kallas
deras Gud, ty han har ställt i ordning en stad åt dem.” (Hebr
11: 13-16)
Texten är hämtad från Hebreerbrevet. Vi vet inte vem som skrev
brevet eller vilken församling han skrev det till. Ändå
betraktades det av den tidiga kyrkan som att det hade apostolisk
auktoritet.
Det
är tydligt att brevet är skrivet före templets fall år 70. Det
står ännu kvar. Utifrån de frågeställningar brevskrivaren tar
upp kan vi dra slutsatser om situationen i församlingen.
Han
skriver till judekristna som hade kommit till tro på Frälsaren
Jesus Kristus som gamla testamentet talade om. De hade kommit till
tro tidigt och hade själva fått undervisning av apostlarna som
själva hört Jesus. I synagogans och templets närhet hade dessa
judekristna förstås förhoppningen att deras landsmän skulle komma
till tro på samma Frälsare, som de läste om i gamla testamentets
skriftrullar. Men åren gick och de flesta judar kom inte till tro på
Kristus. Istället förnekade de honom och de försköts från
synagogan. Till en början hade de judekristna inte problem med
hedningarna eftersom de betraktades som en judisk sekt. Men med tiden
började de också förföljas av hedningarna. Kristendomen blev en
förbjuden religion.
Frestelsen
blev förstås stor att återgå till sina judiska rötter. Att
Templet stod fortfarande kvar, och vackrare än tidigare efter
Herodes utbyggnad gjorde det inte lättare. Rökelsen brann,
prästernas och leviternas dräkter med linne, guld och ädla stenar
imponerade, liksom de liturgiska sångerna. Genom tron på Kristus
hade församlingen ställts utanför detta. De hade, hamnat som
författaren skriver: ”utanför lägret” och fått ”bära
hans smälek” (Hebr 13: 13). Rent mänskligt fanns förstås
en frestelse att återvända till judendomen.
Därför
börjar brevskrivaren i kapitel 1-7 med att uppmuntra dem i tron på
Kristus och förklarar för dem att han är bättre än gamla
förbundet: profeterna, änglarna, Moses, Josua, Aron och Melkisedek.
I
kapitel 8-10 fortsätter han att visa att det nya förbundet är
överlägset det gamla med en bättre överstepräst, helgedom och
offer.
Kapitel
11 handlar om vad vi i nya förbundet kan lära oss av trons hjältar.
De såg på Guds löfte och levde i tron på dem. På samma sätt får
vi se på Kristus som garanten för nya förbundets löften.
I
kapitel 12-13 talar han om att församlingen trots lidanden och nöd,
kunde tro och lita på Kristus.
Brevet
innehåller också varningar för avfall från tron, som kunde sluta
så illa att man helt föll bort från Gud, i nära anslutning till
dessa varningar finns också uppmuntran att troget hålla sig till
församlingens sammankomster.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar