Jesus
sade:
”Skriv till församlingens ängel i Smyrna:
Så
säger den förste och den siste, han som var död och har fått liv
igen: Jag känner ditt lidande och din fattigdom, men du är rik. Jag
vet hur du hånas av dem som kallar sig judar men inte är annat än
en Satans synagoga. Var inte rädd för vad du kommer att få lida.
Se, djävulen skall kasta några av er i fängelse för att ni skall
sättas på prov, och under tio dagar kommer ni att få utstå
lidanden. Var trogen intill döden, så skall jag ge dig livets
krona. Den som har öron må höra vad Anden säger till
församlingarna. Den som segrar skall inte skadas av den andra
döden.” (Uppenbarelseboken 2:8ff)
Texten är ett av de sju sändebreven som Kristus dikterar för
aposteln Johannes på Patmos till olika församlingar i mindre Asien,
nuvarande Turkiet.
I
sändebreven förklarar Kristus vilka problem de olika församlingarna
hade och anger hur de borde förändra sig, för att bestå till
slutet. Det är väldigt spännande att läsa de olika sändebreven,
när man tänker på att det handlar om verkliga historiska
församlingar, precis som våra församlingar, och hur
intresserad Kristus är av hur det fungerar i olika församlingar.
Kristus
lyfter både fram det bra och dåliga i församlingarna. Det är bara
två församlingar som egentligen godkänns fullständigt. Den ena
församlingen är den som är belägen i staden Filadelfia och den
andra är den som är beläggen i
staden Smyrna.
Texten är alltså Kristi ord till församlingen i Smyrna. Staden
Smyrna, som numera heter Izmir och är belägen i västra Turkiet,
var en betydelsefull stad med ungefär 100 000 invånare på
aposteln Johannes tid. Den var den näst viktigaste staden efter
Efesus, som låg bara ungefär fem och en halv mil söderut. Staden
var mycket vacker med en enorm amfiteater som rymde 20 000
besökare. Man hade flera tempel till olika grekiska gudar, som
dyrkades bredvid kejsaren.
I
denna blomstrande handelsstad fanns en kristen församling som
kämpade för sin existens. Man led svårt av förföljelsen. Brevet
var en tröst i det lidande församlingen gick igenom.
Kristus
säger idag till Smyrna och till dig och mig:
”Skriv
till församlingens ängel i Smyrna: Så säger den förste och den
siste, han som var död och har fått liv igen”
(Uppb. 2: 8)
Den
kristna Kyrkan led svår förföljels från de hedniska romarna,
under sammanlagt tio kejsare, från Nero till Diocletiaus, mellan
åren 64 till 313.
Romarna
hade sett med misstänksamhet på de kristna, för att de, som den
romerske historieskrivaren Suetonius säger, var en grupp människor
som var hatade för sina styggelser som följde en ny och
olycksbringande vidskepelse. Men motivet till förföljelsen fick
kejsar Nero när han lade skulden för branden i Rom på de kristna
år 64. Så småningom fick de ännu en anledning att förfölja de
kristna; när dessa vägrade att tillbe kejsarens genius, hans själ
kan man säga.
Men i texten nämns också en förföljelse från judarnas sida. Kanske var det så att judarna samverkade med romarna för att skapa problem för de kristna. Vi ser ju ett exempel på det i Apg 13 när Paulus och Barnabas i Antiokia vinner en hel mängd hedningar för Kristus. Vi läser:
”judarna hetsade upp de ansedda kvinnor som fruktade Gud och de främsta männen i staden, och de satte i gång en förföljelse mot Paulus och Barnabas och drev bort dem från sitt område.” (Apg 13: 50)
Men i texten nämns också en förföljelse från judarnas sida. Kanske var det så att judarna samverkade med romarna för att skapa problem för de kristna. Vi ser ju ett exempel på det i Apg 13 när Paulus och Barnabas i Antiokia vinner en hel mängd hedningar för Kristus. Vi läser:
”judarna hetsade upp de ansedda kvinnor som fruktade Gud och de främsta männen i staden, och de satte i gång en förföljelse mot Paulus och Barnabas och drev bort dem från sitt område.” (Apg 13: 50)
Samma
sak hände när Paulus kom för att predika i Ikonium:
”hedningarna och judarna med sina ledare gjorde upp en plan att misshandla och stena dem.” (Apg 14: 5)
”hedningarna och judarna med sina ledare gjorde upp en plan att misshandla och stena dem.” (Apg 14: 5)
Mönstret
upprepas också när de kommer till Tessalonika (Apg 17: 5) och Berea
(17: 13).
Till
de förföljda, kanske fängslade och torterade i Smyrna presenterar
sig Kristus som den ”
den förste och den siste, han som var död och har fått liv
igen”.
Kristus är den evige Guden, han far varit av evighet och kommer att förbli i evighet. Honom var de troende i Smyrna förenad med. Vilken tröst var det inte för de troende som riskerade att dödas att påminnas att deras Frälsare var död och har fått liv igen. Vet vi det, då vet vi också att döden inte är det sista ordet för oss heller, som vi sjunger i psalmen:
”Min Jesus lever, jag skall leva,
Kristus är den evige Guden, han far varit av evighet och kommer att förbli i evighet. Honom var de troende i Smyrna förenad med. Vilken tröst var det inte för de troende som riskerade att dödas att påminnas att deras Frälsare var död och har fått liv igen. Vet vi det, då vet vi också att döden inte är det sista ordet för oss heller, som vi sjunger i psalmen:
”Min Jesus lever, jag skall leva,
Mitt
huvud seger vunnit har.
För
nöd och död jag ej skall bäva,
Ty
Jesus makten från dem tar.
Jag
rädes ej för död och dom:
Han
uppstått har, hans grav är tom.”
Till
och med Jesus Guds egen Son mötte lidande, förkastelse och
förföljelse från människor. Församlingen i Smyrna skulle följa
hans spår, är Kristi tröst, och även följa honom genom den mörka
tunneln till seger och triumf, till evigt liv och härlighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar