Varför
ska man tala om synd och elände till djupt kristna människor? Borde
inte aposteln bara tala om ljus och liv och salighet?
Svaret
är att man inte förstår djupet av Guds kärlek om man inte förstår
djupet av vårt eget fördärv. Man förstår inte behovet av
förlåtelse och lär sig att uppskatta nåden om man inte förstår
att man gjort fel. Det handlar inte om att vältra sig i elände,
utan att visa båda sidorna av myntet.
Texten
säger att Kristus dog för oss medan vi ännu var svaga. Ja,
människan är i sig själv, svag, ja, hjälplös, som vissa
översättningar skriver. Är man hjälplös kan man inte förändra
sig själv.
Den som trodde sig ha allt i sin hand, och som därför ansåg sig inte behöva Gud måste alltså tänka om.
Den som trodde sig ha allt i sin hand, och som därför ansåg sig inte behöva Gud måste alltså tänka om.
Man
kan förändra utsidan, men insidan kan bara Gud förändra.
Människan har försökt att förändra sig genom att disciplinera
sig själv, genom att försöka följa olika moraliska regler, genom
att utbilda sig, genom att lära sig tala och tänka på ett visst
sätt. Det förändrar handlingarna till en viss del, men det
förändrar inte hur vi är, hur vi ser ut till vår natur, hur vårt
hjärta är.
Det
finns en utbredd idé om att Gud hjälper den som hjälper sig själv.
”Gud hjälper den som hjälper sig själv” lyder talesättet.
Citatet är så välkänt så att jag tror många tror att det står
i Bibeln. Men det härstammar faktiskt från Algernon
Sydney som sade så 1698, och Benjamin Franklin populariserade det
1757. Men Benjamin Franklin talade om att man inte ska tro att man
kan åtnjuta sociala förmåner om man inte är beredd att arbeta för
dem. Det blir obibliskt om man överför tanken till det andliga
området. Bibeln lär ju tvärtom.
Gud
är till för de hjälplösa. Jesaja säger: ”Du är ett skydd
för den svage, ett skydd för den fattige i hans nöd, en tillflykt
undan storm, en skugga undan hetta.” (Jes 25: 4)
Jesus
sade: ”Det är inte de friska som behöver läkare utan de
sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga till
omvändelse utan syndare." (Luk 5: 31-32)
Så
om man inte räknar sig till skaran av hjälplösa, om man inte likt
publikanen ropar ”Var nådig mot mig syndare” eller med
Paulus kallar sig själv syndare, så har man inget behov av Jesus.
Därför påminner oss Bibeln om och om igen, överallt, att vi är
hjälplösa, och svaga, i oss själva. Det gäller alla människor,
därför att vår natur är skadad av syndafallet.
Därför
är det en tröst när Skriften säger:
”Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne. Knappast vill någon dö för en hederlig människa - kanske vågar någon gå i döden för den som är god. Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.” (Rom 5: 6-8)
”Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne. Knappast vill någon dö för en hederlig människa - kanske vågar någon gå i döden för den som är god. Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.” (Rom 5: 6-8)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar