Att
syndaren kan förklaras eller dömas rättfärdig inför Gud grundas
på att Kristus varit lydig under lagen i vårt ställe.
”Inte
heller kom gåvan som följd av en endas synd. Domen kom genom en
enda och drog med sig fördömelse. Den fria gåvan däremot kom
efter mångas överträdelser och ledde till ett frikännande. Ty om
en endas fall gjorde att döden fick herravälde genom denne ende,
hur mycket mer skall då inte de som mottar den överflödande nåden
och rättfärdighetens gåva regera i liv genom denne ende, Jesus
Kristus. Alltså: liksom en endas fall ledde till fördömelse för
alla människor, så har en endas rättfärdighet för
alla människor
lett till en frikännande dom som leder till liv. Liksom de många
stod som syndare på grund av en enda människas olydnad, så skulle
också de många stå som rättfärdiga på grund av den endes
lydnad. Men dessutom kom lagen in för att fallet skulle bli så
mycket större. Men där synden blev större, där överflödade
nåden ännu mer, för att, liksom synden fick herravälde genom
döden, också nåden skulle få herravälde genom rättfärdigheten,
som leder till evigt liv genom Jesus Kristus, vår Herre.” (Rom
5: 16-21)
Kristus
ställs under den lag som gällde människan för att fullgöra den.
”Men
när tiden var fullbordad sände Gud sin Son, född av kvinna och
ställd under lagen, för att han skulle friköpa dem som stod under
lagen, så att vi skulle få söners rätt.” (Gal 4: 4-5)
Detta
är vad man kallar Kristi aktiva lydnad. Han frambringar
rättfärdighet åt det fallna människosläktet genom att uppvisa
den rättfärdighet människans saknar och Gud tillräknar den
olydige Kristi lydnad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar