”De
skriftlärda bland fariseerna fick se att han åt tillsammans med
publikaner och syndare, och de frågade hans lärjungar: "Varför
äter han med publikaner och syndare?" Jesus hörde det och sade
till dem: "Det är inte de friska som behöver läkare utan de
sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga utan
syndare."
(Mark 2: 16-17)
Vilka
är det som är behov av förlåtelse och frälsning. Är det de som
anser att de uppfyller Guds krav, eller är det de som erkänner att
de ofta misslyckas?
Ibland
blir det inte alls som vi människor räknar ut. Guds plan är fylld
av överraskningar. När vi läser de kapitel som föregår Jesaja
65, så ser vi beskrivningen av hur Gud utvalde ett eget folk genom
Abrahams, Isaks och Jakobs släktlinje.
Vi
läser:
”han sade: "De är ju mitt folk, barn som inte skall svika."
”han sade: "De är ju mitt folk, barn som inte skall svika."
Och
han blev deras frälsare. I all deras nöd var ingen verklig nöd, ty
hans ansiktes ängel frälste dem. I sin kärlek och medömkan
återlöste han dem, han lyfte alltid upp dem och bar dem i forna
dagar. Men de var upproriska, och bedrövade hans helige Ande. Därför
blev han deras fiende, han stred själv mot dem.”
(Jes 63: 8-10)
Gud
hade alltså utvalt dem, och han hade hjälpt och frälst dem, men
ändå blev de upproriska. När Gud straffade dem tänkte de på
Moses.
”Var
är nu han som förde dem upp ur havet, tillsammans med herden för
hans hjord? Var är han som lade sin helige Ande i deras bröst han
som lät sin härliga arm gå fram vid Moses högra sida, han som
klöv vattnet framför dem och därmed gjorde sig ett evigt namn”
(Jes 63: 11, 12)
Jesaja
ber till Gud tillsammans med folket:
”Skåda
ner från himlen, se till oss från din heliga och härliga boning.
Var är nu din nitälskan och din väldiga kraft,
ditt
hjärtas medkänsla och din barmhärtighet? … Varför, o HERRE,
låter du oss gå vilse från dina vägar
och
varför förhärdar du våra hjärtan, så att vi inte fruktar dig?
Vänd
tillbaka, för dina tjänares skull, för din arvedels stammars
skull.”
(Jes 63, 15, 17)
Folket
hade vänt sig till avgudar och Gud lät dem som en konsekvensens
föras bort till den 70:åriga fångenskapen i Babylon.
Hos
profeten finns en fråga:
”Dina
heliga städer har blivit en öken, Sion har blivit en öken,
Jerusalem en ödemark. Vårt heliga och härliga tempel, där våra
fäder lovade dig, har blivit ett byte för elden, allt som var
dyrbart för oss ligger i ruiner. Kan du trots detta hålla dig
tillbaka, HERRE? Kan du tiga stilla och låta oss lida så mycket?”
(Jes 64: 9-11)
I nästa vers är det Gud som svarar
profeten:
”Jag låter mig sökas av dem som inte frågade efter mig,
”Jag låter mig sökas av dem som inte frågade efter mig,
jag
låter mig finnas av dem som inte sökte mig. Till ett folk som inte
åkallade mitt namn sade jag: "Här är jag, här är jag."
Hela dagen har jag räckt ut mina händer mot ett trotsigt folk, som
vandrar på den väg som inte är god, som följer sina egna tankar”.
(Jes 65: 1-2)
Gud
svarar alltså inte Jesaja: ”Jag
ska göra det lättare för Israel. Jag ska inte straffa folket”
Han
säger inte ens: ”till
sist blir ni i alla fall hjälpta”.
Han ger det helt oväntade svaret. Det blir andra folk jag vänder
mig till.
”Jag låter mig sökas av dem som inte frågade efter mig,
”Jag låter mig sökas av dem som inte frågade efter mig,
jag
låter mig finnas av dem som inte sökte mig. Till ett folk som inte
åkallade mitt namn sade jag: "Här är jag, här är jag”
Och
för att vi ska vara helt säkra på hur den här texten skall
förstås så ska vi vända oss till nya testamentet för att se hur
Guds apostel förklarar den.
Paulus
citerar nämligen texten i Romarbrevet 10 när han
säger:
”Jesaja
går så långt att han säger: Jag lät mig finnas av dem som inte
sökte mig, jag uppenbarade mig för dem som inte frågade efter mig.
Men om Israel säger han: Hela dagen har jag räckt ut mina händer
mot ett olydigt och trotsigt folk.”
(Rom 10:
20-21)
Det
folk som sökte Gud var alltså inte Israel, Guds eget folk. som
helhet, utan hedningarna. Det stämmer väl överens med vad Jesus
säger till dem i Matt 21: 43:
”Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk som bär dess frukt.”
”Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk som bär dess frukt.”
Det
blev alltså inte som de själva tänkt det, utan enligt Guds eget
rådslut.
Det
är inte så att vägen till Gud går från vårt eget sökande upp
till Gud. Vägen till Gud går från Gud själv. Det är han som
lämnar de 99 fåren för att söka efter det 100:e fåret. Den
hemmavarande sonen trodde han var självskriven. Men fadern
missunnade inte den förlorade sonen när han ångerfull vände sig
till föräldrahemmet. De sista skall bli de första.
Hur
är det med oss? Av naturen är vi inte sådana som vänder oss till
Gud. Våra hjärtan är inte rättsinniga. Hade vår frälsning
berott på vår förmåga, så hade det inte funnits något hopp för
oss.
Men
frälsningen kommer inte från oss, utan från Gud. Han sände sin
enfödde Son, för att visa oss vem Gud är. Han lät sin Son dö på
ett skamfyllt kors för våra synders skull och lät honom uppstå
för att besegra döden en gång för alla och skänka evigt liv och
fullkomlig rättfärdighet.
”Jag
låter mig sökas av dem som inte frågade efter mig,
jag
låter mig finnas av dem som inte sökte mig.
Till
ett folk som inte åkallade mitt namn sade jag: "Här är jag,
här är jag."
(Jes 65: 1)
När
vi döptes lade Gud sitt namn på oss. Han eller hon är en del av
mitt folk. Varje gång vi tar emot nattvarden säger han till oss:
Tag och ät, drick här av alla. Detta är min kropp, detta är mitt
blod, för er utgjutet till syndernas förlåtelse.
Genom
evangelium i Ord och sakrament låter han sig finnas av dem som
egentligen inte ville veta av honom. Paulus sökte inte honom men
Kristus överraskade honom på Damaskusvägen. Han blev funnen av
Paulus, han blev funnen av Sackes som egentligen inte ville synas,
gömd bakom fikonträdet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar