Vi läser ofta om olika domedagar. Vi kanske slår upp
tidningen och läser om en rättegång som hållits och efter några dagar eller
veckor avkunnar man domen, ibland sker det samma dag som rättegångens sista
dag. Man ställer sig alltid samma fråga: hur ska det gå? Kommer den eller de
åtalade att frikännas, kommer de att få fängelse, vård, villkorlig dom eller
kommer de att dömas till rättspsykiatrisk vård. Det är alltid denna osäkerhet.
Hur ska det gå? Man kan ju undra hur de åtalade känner sig. Kommer jag att åka
in, eller kommer jag att gå fri?
På den yttersta dagen kommer hela världen stå inför Guds
domarsäte. Är det så att vi måste vänta på ett ovisst domslut innan vi kan
andas ut? Är det så?
Bibeln besvarar den frågan. Låt oss först se vem är
domaren är.
Bibeln säger:
”Inte… dömer Fadern
någon, utan hela domen har han överlämnat åt Sonen”.(Joh 5:22)
Bibeln lär att det är Kristus, Guds Son som skall döma
världen. Det är inte Fadern som är
domare på den yttersta dagen, utan Sonen.
På en dag då vi minst anar det, ”när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då
skall Herren själv stiga ner från himlen.” (1Tess. 4:16)
Då kommer det inte råda någon tvekan om vad som händer. Bibeln
säger: ”Se, han kommer med molnen, och
varje öga skall se honom, även de som har genomborrat honom, och alla jordens
stammar skall jämra sig över honom.” (Uppb. 1:7)
Väldigt många människor kan tala om Gud Fadern, som något
naturligt. ”Jag bad Gud om hjälp”,
säger man. ”Det var nog Gud bakom den där
händelsen”, ”Jag vill se Guds tanke
när jag studerar fysikens lagar”, var det någon som sade på TV häromdagen.
Men, den Gud, han
som kallas Sonen, som visar sig synlig på den yttersta dagen är inte någon
osynlig kraft, en odefinierad Gud, utan ansikte, en abstrakt ande, det är den
Gud som blev människa genom jungfrun Maria, den Gud som trampade israelisk mark
vid vår tideräknings början, den Gud som var en verklig människa, med en
mänsklig kropp och som vi spikade fast och dödade på ett kors, han kommer på
molnen. Och honom kommer vi att stå inför på den yttersta dagen.
På den dagen handlar det alltså inte om hur religiösa vi har varit, utan
om vem det är som kommer, och vilken relation vi har till honom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar