Brevet till aposteln Paulus
Episkopala Kyrkan i mindre Asien, Missionsutskottet
Till aposteln Paulus
co Aquila, tältmakaren
Korint, Grekland
Kära Paulus:
Vi
fick nyligen en kopia av ditt brev till Galaterna. Missionsutskottet
har nu uppdragit åt mig att informera er om en rad saker som berör oss
djupt.
Hård och kärlekslös
För
det första finner vi ditt språk vara något onyanserat. I brevet
attackerar du, direkt efter en kort hälsning till Galaterna, omedelbart
dina motståndare genom att hävda de "vill förvanska Kristi evangelium."
Sedan säger du att sådana män bör betraktas som "förbannade", och på
annan plats hänvisar du till "falska bröder. Skulle det inte vara mer
hänsynsfullt av dig att åtminstone ge dem förmånen av att ställa dig
tveksam - åtminstone tills generalförsamlingen har undersökt och avgjort
frågan?
Och
som för att göra situationen ännu värre säger du senare, "Jag skulle
önska dem som ger er problem att de skulle stympa sig själva!" Är ett
sådant uttalande verkligen passande för en kristen församlingstjänare?
Kommentaren verkar ganska hård och kärlekslös.
Nedlåtande ton ger färre lyssnare
Paulus,
vi känner verkligen ett behov av att behöva varna dig om tonen i dina
brev. Du framstår som väldigt aggressiv och påfrestande för många
människor. I några av breven har du till och med nämnt personer vid
namn, och denna praxis har, utan tvivel, upprört vännerna Hymenaeus,
Alexander, med flera.
När
allt kommer omkring så har ju många personer för första gången
introducerats in i den kristna tron, betjänade av dessa män. Även om
några av våra missionärer har uppenbara och beklagliga brister kan det
dock bara underblåsa dåliga känslor att du talar om dessa män på ett så
nedlåtande sätt.
Med andra ord Paulus, tror jag du bör sträva efter en mer moderat hållning i din verksamhet. Skall inte du hellre försöka vinna dem som gör fel genom att visa en mildare anda? Nu har du förmodligen fjärmat dig från dem som följer judarnas lagar och seder (judaisterna) till den grad att de inte längre kommer att lyssna till er.
Med andra ord Paulus, tror jag du bör sträva efter en mer moderat hållning i din verksamhet. Skall inte du hellre försöka vinna dem som gör fel genom att visa en mildare anda? Nu har du förmodligen fjärmat dig från dem som följer judarnas lagar och seder (judaisterna) till den grad att de inte längre kommer att lyssna till er.
Oheliga allians bättre än brända broar
Genom
din frispråkighet har du även minskat dina möjligheter till framtida
inflytande över kyrkan som helhet. Om du hade arbetat mer lugnt kanske
du snarare hade ombetts att tjänstgöra på [samfundets samlings-]kommitté
som
utsetts att behandla frågan. Du skulle då ha kunnat bidraga med
dina insikter genom att utarbeta en bra utskottsrapport rörande de
judaiserande grupperna och så få fram en teologisk ståndpunkt utan att
behöva dra in personer i tvisten.
För
övrigt, Paulus, måste vi upprätthålla enighet bland dem som bekänner
sig till en tro på Kristus. Judaisterna står ju åtminstone tillsammans
med oss emot den omgivande hedendomen och humanismen i den rådande
kulturen inom Romarriket. Judaisterna är vår allierade i vår kamp mot
abort, homosexualitet, regeringens tyranni, etc. Vi har inte råd att
låta skillnader över läromässiga detaljer dölja detta viktiga faktum.
Tystnad istället för känsligt och kontroversiellt
Jag
måste nämna att frågeställningar har rests även rörande själva
innehållet i er skrivelse, förutom din stil. Kommittén ifrågasätter det
lämpliga i brevets dogmatiska struktur. Är det verkligen klokt att plåga
unga kristna, liksom Galaterna, med tunga teologiska frågor? Vid ett
par ställen hänvisar du till exempel till läran om utkorelsen. Du håller
även en långrandig diskussion om lagen. Du kanske kunde ha understrukit
ditt ärende på andra sätt, utan att nämna dessa komplicerade och
kontroversiella punkter i kristendomen.
Brevet
är så nedlastat med läromässiga frågor att det förmodligen bara tjänar
till att polarisera de olika fraktionerna inom kyrkan alltmer åt olika
håll. Vi måste återigen betona enighet i stället för känsliga frågor,
som bara kommer att framhäva splittring bland oss.
Svartvitt är så utseslutande och oflexibelt
På
ett ställe skrev du "Se, jag Paulus säger er att om ni låter omskära
er, kommer Kristus inte att vara till någon hjälp för er."(Gal 5:2) . Paulus, du har en tendens att beskriva saker strikt i svart-vita termer, som om det inte fanns några gråzoner.
Du
måste dämpa dina uttryck så att du inte blir alltför exklusivt
uteslutande. Annars kommer din attityd att driva bort många människor
och göra att besökare känner sig ovälkomna. Kyrkans tillväxt främjas
inte genom en sådan hård och oflexibel linje.
Fridfull yta av tolerans*
Kom
ihåg, Paulus, det finns inte något sådant som en perfekt kyrka. Vi
tolererar många brister i kyrkan eftersom vi inte kan förvänta oss att
ha allt på en gång. Om du bara tänkte tillbaka på din egen erfarenhet
kommer du ihåg hur du tidigare trakasserade kyrkan i din tid av
okunnighet. Om du tänker på din egen tidigare erfarenhet kan du få en
mer förstående inställning till [de lagiska och traditionsbundna]
judaisterna.
Ha
tålamod och ge dem tid att komma fram till en bättre förståelse. Under
tiden kan vi glädja oss åt att vi alla delar ett gemensam tro på
Kristus, eftersom vi alla blivit döpta i hans namn.
Med vänlig hälsning,
Charles Phinney
Samordnare i Missionsutskottet
Juli / augusti 1988
Charles Phinney
Samordnare i Missionsutskottet
Juli / augusti 1988
* Tolerans - "Tolerans är dygden hos de män som saknar övertygelser" G.K. Chesterton.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar