tisdag 10 september 2013

Det är Guds Ord som förändrar, men det kan falla i olika jordmån



Aposteln Paulus skriver:

När jag kom till er, bröder, var det inte med stor vältalighet eller hög visdom som jag predikade Guds hemlighet för er.
Jag hade nämligen bestämt mig för, när jag var hos er, att inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom som korsfäst. Svag, rädd och mycket orolig kom jag till er. Och mitt tal och min predikan bestod inte i ord som skulle övertyga genom mänsklig visdom utan genom en bevisning i Ande och kraft.” (1 Kor 2: 1-4)

Detta kan vara en tröst för oss som känner vår svaghet och oförmåga, det är inte jag som ska övertyga, det är Guds Ords budskap som ska övertyga. Och kunde Gud använda Bileams åsna, så kan han använda mig också.

Gud använder sin lag för att avslöja vår synd och skapa ånger i våra hjärtan och han använder sitt evangelium för att skapa tro i våra
hjärtan, då vi får vet att Jesus offrats för våra synder på korset och uppstått till vår rättfärdiggörelse.

Men om nu Guds ord förmedlats rent och klart, varför blir det inte alltid samma resultat hos alla människor som hör Ordet.

Lukas 8:4-15 lär oss att även fast budskapet alltid är lika så är jordmånen inte alltid lika. Säden faller på olika ställen. Den faller vid vägkanten, den faller på stenhällen, den faller bland ogräs, men ibland faller den också i god jord.

Jordmånen är våra hjärtan. Det är oss det är fel på, eller rätt ställt med, det är inte budskapet det är fel på.

Nu är detta inte sagt för att vi ska ge upp vissa människor som aldrig tycks komma till mogen tro, som blommar, eller att vi ska bli oroliga om vi kanske inte är den där goda jorden vi trodde oss vara. Man ska vara medveten om att jordmånen kan förändras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar