Den första människan: Adam och Eva, levde fullkomligt
rättfärdiga inför Gud, i renhet och lydnad. Men när de stötte på trädet med
kunskap om gott och ont, och ställdes inför djävulens frestelse, så bröt de mot
Guds lag och synden och olydnaden har sedan dess haft sin boning i människornas
hjärtan. Den första människan Adam står som huvud för det fallna människosläktet.
Kristus kallas den andre
Adam, eller den andra människan: han stod också inför en frestelse och ett
val.
Det var inte så att han djävulen och frestelsen bara dök
upp helt slumpartat. Vi läser:
”Sedan fördes Jesus
av Anden ut i öknen för att frestas av djävulen. Och när han hade fastat i
fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han till sist hungrig. Då kom frestaren
fram och sade till honom: "Om du är Guds Son, så befall att de här
stenarna blir bröd." (Matt 4: 1-3)
Det var alltså Guds plan och syfte, att precis som den
första människan Adam, frestades så skulle den andra människan Kristus
frestas. När Adam föll så syndade hans
som huvud för
mänskligheten. När Kristus var lydig så var han lydig som huvud
för mänskligheten.
Skriften säger:
”Genom en enda
människa kom synden in i världen och genom synden döden, och så kom döden över
alla människor, eftersom alla hade syndat. Synd fanns i världen redan före
lagen, men synd tillräknas inte där ingen lag finns. Ändå härskade döden från
Adam till Mose också över dem som inte hade syndat genom en överträdelse sådan
som Adams, han som är en förebild till den som skulle komma. Dock är det inte
med nåden som med syndafallet. Ty om de många har dött genom en endas fall, så
har ännu mycket mer Guds nåd och gåva överflödat till de många genom en enda
människas nåd, Jesu Kristi nåd. Inte heller kom gåvan som följd av en endas
synd. Domen kom genom en enda och drog med sig fördömelse. Den fria gåvan
däremot kom efter mångas överträdelser och ledde till ett frikännande. Ty om en
endas fall gjorde att döden fick herravälde genom denne ende, hur mycket mer
skall då inte de som mottar den överflödande nåden och rättfärdighetens gåva
regera i liv genom denne ende, Jesus Kristus. Alltså: liksom en endas fall
ledde till fördömelse för alla människor, så har en endas rättfärdighet för
alla människor lett till en frikännande dom som leder till liv.” (Rom 5:
12-18)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar