Lukas 11: 14-28
”Jesus drev vid ett tillfälle ut en ond ande
som var stum. När den onde anden hade farit ut, talade den stumme, och folket
förundrade sig. Men några av dem sade: "Det är med hjälp av Beelsebul, de
onda andarnas furste, som han driver ut de onda andarna." Andra ville
snärja honom och begärde av honom ett tecken från himlen. Men han visste vad de
tänkte och sade till dem: "Ett rike som har kommit i strid med sig självt
blir ödelagt, och hus faller på hus. Om nu Satan har kommit i strid med sig
själv, hur kan då hans rike bestå? Ni säger att det är med hjälp av Beelsebul
som jag driver ut de onda andarna. Men om det är med hjälp av Beelsebul som jag
driver ut de onda andarna, med vems hjälp driver då era söner ut dem? De kommer
därför att vara era domare. Men om det är med Guds finger jag driver ut de onda
andarna, då har Guds rike kommit till er. När den starke beväpnad vaktar sin
gård får hans ägodelar vara i fred. Men kommer det en som är ännu starkare och
besegrar honom, då tar den mannen ifrån honom alla vapen som han litade på och
fördelar bytet. Den som inte är med mig är emot mig, och den som inte samlar
med mig, han skingrar. När en oren ande
har farit ut ur en människa, vandrar han genom ökentrakter för att leta efter
en viloplats. Men om han inte finner någon tänker han: Jag vill vända tillbaka
till mitt hus som jag lämnade. När han så kommer och finner det städat och
pyntat, ger han sig av och tar med sig sju andra andar som är värre än han
själv, och de går in och bor där. För den människan blir det sista värre än det
första." Då Jesus sade detta, ropade en kvinna i folkskaran: "Saligt
är det moderliv som har burit dig och saliga de bröst som du har diat."
Han sade: "Säg hellre: Saliga är de som lyssnar till Guds ord och bevarar
det." ”
(Lukas 11: 14-28)
Jesus har en konfrontation med Satan och befriar en människa. Vår värld kanske ter sig gråare och
neutralare. Men under ytan går en skiljelinje mellan mörkrets rike och ljusets.
Också den
befriade måste betänka detta. Jesus tilltalar honom och oss med orden:
”När en oren ande har farit ut ur en
människa, vandrar han genom ökentrakter för att leta efter en viloplats. Men om
han inte finner någon tänker han: Jag vill vända tillbaka till mitt hus som jag
lämnade. När han så kommer och finner det städat och pyntat, ger han sig av och
tar med sig sju andra andar som är värre än han själv, och de går in och bor
där. För den människan blir det sista värre än det första." (Lukas 11: 24-26)
Om man råkat
ut för inbrott, så borde man väl inbrottssäkra huset. Tjuven vet redan hur man
tar sig in, och om han har vägarna förbi lär han kolla att det var lika lätt
som sist att ta sig, in. Och är det så lätt tar han med sig sju
andra, och
bosätter sig där.
Den besatte
är befriad. Nu måste han skydda sig så att inte han får tillbaka fienden.
När du och jag blev befriade genom dopet och genom Ordet, från satan, synden, köttet och världen så ska vi inte tro att fienden inte vill återerövra sin boning.
När du och jag blev befriade genom dopet och genom Ordet, från satan, synden, köttet och världen så ska vi inte tro att fienden inte vill återerövra sin boning.
Vi har
anledning att glädje oss åt att Gud sände oss en Frälsare, en befriare, i Jesus
Kristus.
Men det är
inte där kriget tog slut. Det var där kriget började: kriget om våra själar.
Vi behöver
inte vara rädda för inbrott i våra själar om vi lever i det som aposteln
Johannes skriver om:
”Ni, kära barn, är från Gud och har
besegrat dem, ty han som är i er är större än den som är i världen.” (1 Joh 4: 4)
Då kan inte
ens tusen demoner göra intrång. Men hur ska man kunna inbrottssäkra sin själ? Hur
går det till?
Det besvarar
Jesus vi läser:
”Då Jesus sade detta, ropade en kvinna i
folkskaran: "Saligt är det moderliv som har burit dig och saliga de bröst
som du har diat." Han sade: "Säg hellre: Saliga är de som lyssnar
till Guds ord och bevarar det." (Luk 11: 27-28)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar