onsdag 2 mars 2011

Kriget i vårt inre


Paulus skriver:
 
"Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag. " (Rom 7: 24, 25)

Men när han nu beklagat sig över köttet, som är syndens lag, och bekänt sin tro på Kristus som frälsar, så lämnar han inte problemet med synden. Han säger efter att ha bekänt att Kristus frälsar:

Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds Lag, med köttet tjänar jag syndens lag.”

Märk här en viktig detalj. Han säger inte: Jag tjänar syndens lag. Han säger: ”jag själv med mitt sinne [tjänar] Guds lag.” Alltså den nya människan, det nya jaget tjänar Guds lag. Jag tjänar Guds lag. Men när det står om tjänsten för syndens lag så står det ” med köttet tjänar jag syndens lag.”

Köttets aktivitet är inte borta. Med stor smärta, efter att ha erkänt att Kristus frälsar, så bekänner han att han till köttet tjänar syndens lag.

Ingen köttslig, opånyttfödd människa kan säga:

Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds Lag.”

De troende är samtidigt både rättfärdig och syndare.  De är rättfärdiga genom tron på Kristus. Kristi rättfärdighet tillräknas dem. Men de är syndare, såtillvida att de inte uppfyller Guds lag fullkomligt och fortfarande har syndiga drifter.

Den troende är genom sitt kött illa sårad, svag och sjuk. Kristus är vår läkare och vi är under tillfrisknande. Men man hjälper inte en patient genom att inbilla henne, att det är ingen fara, eller om man påstår att hon är frisk. En sådan kommer inte vara angelägen om att ta sin medicin och kommer inte att bli bättre.

Det finns verkligen seger över frestelser och synd i den kristnes liv. Men den segern blir inte större för att man blundar för att man är en syndare frälst av nåd, att man bekänner att man är samtidigt rättfärdig och syndare. Man segrar över synden varje, dag, blir starkare i sin tro och helgelse om man begraver sin gamla människa och uppstår med Kristus varje dag, att man lever i sitt dop. D.v.s. bekänner sina synder och tar emot förlåtelsen genom evangelium.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar