”Alla
publikaner och syndare höll sig nära intill Jesus för att höra
honom. Men fariséerna och de skriftlärda kritiserade honom ständigt
och sade: "Den mannen tar emot syndare och äter tillsammans med
dem."
Publikaner
eller tullindrivare var inte populära i Israel. Inte för att man
drev in tull, utan för att man drev in tull åt romare. De var
alltså ofta uppfattade som förrädare. När texten säger att
publikaner och syndare togs emot av Kristus så kan vi tänka oss den
värsta sortens människor man kan tänka sig. Och Kristus försöker
inte försköna bilden av dessa människor, som en del kanske vill
göra. Han liknar dem vid ett borttappat får, en borttappad penning
och en förlorad son.
Diskussionen
mellan Kristus och fariséerna var alltså inte frågan om hur pass
eländiga dessa syndare egentligen var. Frågan var hur man skulle
bemöta syndare, och ytterst, hur Gud
bemöter syndare.
Fariséerna
såg att fromt folk bara skulle umgås med fromt folk. Man ville
hålla sig själva rena och inte besmitta sig med dem som öppet
visade sin ogudaktighet. För fariséerna var det alltså någonting
förskräckligt att Kristus tog emot syndare, och någonting ännu
värre var att han satt med dem vid en måltid.
Kristus
använder liknelser för att visa att man egentligen skulle reagera
precis tvärtom, helt annorlunda, än fariséerna gjorde. Det står
att publikaner och syndare kom för att höra honom. Hur pass vanligt
är det egentligen att grova syndare kommer för att höra Guds ords
predikan?
Kristus
använder en mänsklig bild för att visa hur man egentligen skulle
reagera. ”Hur
gör ni själva?”,
vill Kristus säga: ”Om
ett
får vilse, lämnar ni inte de 99 andra för att söka upp det
borttappade, eller hur är det. en kvinna som förlorar ett av sina
tio mynt, gör hon inte allt för att hitta det tionde?”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar