”Alla publikaner och syndare höll sig nära intill Jesus för att höra honom. Men fariséerna och de skriftlärda kritiserade honom ständigt och sade: "Den mannen tar emot syndare och äter tillsammans med dem." Då berättade han denna liknelse för dem: "Om någon av er har hundra får och förlorar ett, lämnar han då inte de nittionio i öknen och går och söker efter det förlorade tills han hittar det? Och när han har funnit det, blir han glad och lägger det på sina axlar. När han sedan kommer hem, samlar han sina vänner och grannar och säger till dem: Gläd er med mig! Jag har funnit mitt får som jag hade förlorat. Jag säger er: På samma sätt blir det glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig - inte över nittionio rättfärdiga som ingen omvändelse behöver. Eller om en kvinna har tio silvermynt och tappar bort ett av dem, tänder hon då inte ett ljus och sopar huset och letar noga, tills hon hittar det? Och när hon har hittat det, samlar hon sina väninnor och grannkvinnor och säger: Gläd er med mig! Jag har hittat silvermyntet som jag tappade. Jag säger er: På samma sätt blir det glädje bland Guds änglar över en enda syndare som omvänder sig." (Luk.15:1-10)
Publikanen och syndaren blir alltså den borttappade, den förlorade. Kan vi egentligen förstå djupet av ordet ”förlorad”? Man har förlorat både sig själv och den eviga saligheten.
Publikanen och syndaren blir alltså den borttappade, den förlorade. Kan vi egentligen förstå djupet av ordet ”förlorad”? Man har förlorat både sig själv och den eviga saligheten.
För Kristus är varenda
människa som föds till denna värld älskad. Älskad inte bara i
tanken eller på ett poetiskt sätt, som när man kläcker ut sig
ordet ”älskar” som en tom fras. Nej, Kristus har älskat varje
enskild individ, som föds till den här världen, så mycket att han
gått i döden för just han eller henne. Kristus har sonat synden,
burit skulden och rättfärdigförklarat också den människa som
kallas ”förlorad”. Hans dyra blod har utgjutits på korset för
just den människa som kallas ”syndare”.
Herden
säger inte: ”ett får på hundra gör inte så mycket, jag har ju
kvar de 99 därhemma”. Den som förlorat något kärt, tänker inte
så mycket på vad hon redan har, utan oroar sig mer för det som hon
förlorat, oavsett om hon har de 99 kvar hemma. Kanske är det också
så för oss människor, att vi upptäcker värdet av saker och ting
först när vi håller på att förlora någonting. Mamman som vårdar
sitt sjuka barn kommer att ge mer kärlek, mer omsorg och
uppmärksamhet åt just det barnet, även fast hon vet att hon har
flera andra friska barn.
Plötsligt blir det som om det vore bara
just det barnet som existerade.
När
dagens text säger att publikaner och syndare kom för att höra
Kristus, så är det just denna sanning Kristus vill inskärpa för
fariséerna. När vi förstått vad Kristus menar och förstått hur
Gud är sinnad mot oss människor, då kan vi använda samma ord som
fariséerna, fast som ordet till tröst: ”Kristus tar emot
syndare”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar