Jeremia
talar på samma sätt som Jesaja om Sion, om det nya som kommer, när
han skriver:
”Vänd
om, ni avfälliga barn, säger HERREN, ty jag är er rätte herre och
jag skall hämta er, en från varje stad och två från varje släkt,
och föra er till Sion. Jag vill ge er herdar efter mitt hjärta,
och de skall föra er i bet med förstånd och insikt. När ni på
den tiden förökar er och blir fruktsamma i landet, säger HERREN,
då skall man inte mer tala om HERRENS förbundsark eller tänka på
den. Man skall inte komma ihåg den eller sakna den och man skall
inte göra någon ny.”
(Jer 3: 14-16)
Varför?
Därför att Kristus är nådastolen, Kristus är offrad på korset.
Profeten
fortsätter:
”Men
fröjda er och jubla till evig tid över det som jag skapar, ty se,
jag skapar Jerusalem till jubel och dess folk till fröjd. Jag skall
jubla över Jerusalem, fröjda mig över mitt folk. Där skall inte
mer höras gråt eller klagan.”
(Jes 65: 18-19)
I
hela gamla testamentet finns en längtan efter Sion, efter Jerusalem.
Psalmisten längtar efter att fara upp till Sion. Denna bön saknas
helt i vårt nya testamentet. Orsaken anges i Hebreerbrevet 12:
22ff.:
”ni
har
kommit till Sions berg och den levande Gudens stad, det himmelska
Jerusalem,
och till änglar i mångtusental, till en högtidsskara, en
församling av förstfödda som har sina namn skrivna i himlen, till
en domare som är allas Gud och till andarna hos de rättfärdiga som
nått fullkomningen. Ni har kommit till det nya förbundets medlare,
Jesus, och till det renande blodet som talar starkare än Abels
blod.”
(Hebr. 12: 22-24)
Sion
och det sanna och nya Jerusalem är Guds rike och Kristi Kyrka. Det
var om detta härliga Gudsrike profeterna talade om och längtade
efter.
Aposteln
Paulus skriver:
”Ordet
Hagar betecknar Sinai berg i Arabien och motsvarar
det nuvarande Jerusalem,
eftersom det lever i slaveri med sina barn. Men det
himmelska Jerusalem är fritt, och det är vår moder.”
(Gal. 4: 25-26)
Efter
profetens förutsägelse skulle Jerusalem förstöras inte bara en
gång, utan fler gånger, men tillsammans med Abraham väntade han
inte på ett jordiskt yttre Jerusalem, utan ” staden
med de fasta grundvalarna, den som Gud har format och skapat.”
(Hebr 11: 10)
Under
profeternas tid erövrades staden och landet gång på gång, andra
folk flyttade in som skördade av deras vingårdar och bodde i deras
hus, men han ser den tid då:
”De
skall bygga hus och få bo i dem, plantera vingårdar och få äta
deras frukt. När de bygger hus, skall andra inte bo i dem, när de
planterar något, skall andra inte äta av det. Som ett träds ålder
skall mitt folks ålder bli, mina utvalda skall länge få njuta av
sina händers verk. De skall inte arbeta förgäves, inte heller föda
barn till en bråd död, ty de är en avkomma, välsignad av HERREN,
och deras efterkommande tillsammans med dem.” (Jesaja 65:21ff)
Denna
stabilitet består inte i något jordiskt, i politiska eller
kyrkopolitiska beslut, utan i tron på Frälsaren Kristus, som
psalmisten skriver:
”De
som förtröstar på HERREN är som Sions berg. Det rubbas inte, det
står kvar för evigt.”
(Ps. 125: 1)
Vi
förtröstar på Kristus, genom tron äger vi syndernas förlåtelse
evigt liv och evig salighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar