”Då
Jesus var på väg in i Kapernaum, kom en officer fram och bad honom:
"Herre, min tjänare ligger lam där hemma och har svåra
plågor." Jesus frågade honom: "Skall då jag komma och
bota honom?" Officeren svarade: "Herre, jag är inte värd
att du går in under mitt tak, men säg bara ett ord, så blir min
tjänare frisk. Också jag är en man som står under andras befäl,
och jag har soldater under mig. Säger jag till en: Gå, så går
han, och till en annan: Kom, så kommer han, och till min tjänare:
Gör det här, så gör han det." När Jesus hörde det, blev
han förvånad och sade till dem som följde honom: "Amen säger
jag er: I Israel har jag inte hos någon funnit en så stark tro. Jag
säger er: Många skall komma från öster och väster och ligga till
bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket. Men rikets barn
skall kastas ut i mörkret utanför. Där skall man gråta och skära
tänder." Till officeren sade Jesus: "Gå, som du tror
skall det ske dig." Och i samma ögonblick blev hans tjänare
frisk. ” (Matteus
8: 5-13)
I
grundtexten står det att mannen var en romersk centurion, det vill
säga ett befäl som var satt över 100 soldater. Vad är det här
för en man som kommer till Jesus, kan man undra? Om han nu är en
hedning, varför kommer han till en jude för att be om hjälp?
En särskild sak med judarna var att de hatade hedningarna. Men de använde
sig av dem när det gynnade deras sak. Evangelisten Lukas ger oss
samma berättelse och tillfogar att det var judar som förde
officerens tala och förklarade för Jesus: ”Han älskar vårt
folk, och det är han som har byggt synagogan åt oss." (Lukas
7: 5)
Ungefär:
”även om du kanske inte har så mycket till övers för hedningar
så får vi inte glömma att han är en god
investering.”
De
fanns en del hedningar som faktiskt gick till synagogan och lyssnade
på undervisningen där, och som till och med trodde på Moses och
profeterna. Det är inte särskilt underligt med tanke på att den
romerska religionen i det här skedet är en ganska dyster historia
med lynniga gudar. De romerska soldaterna var på Jesu tid
yrkessoldater och tjänstgjorde ca: tio år på samma ställe.
Med
tanke på att officeren byggt en synagoga åt judarna får vi tänka
oss att han kände till Moses och profeterna ganska väl. Han hade hört
om Messias som skulle komma och nu gick rykten om att en del av
folket trodde att en gallileisk snickarson kunde vara Messias. Det
understöddes av alla underverk han gjorde i Israel.
Men
långt ifrån merparten av folket trodde att Jesus var Messias. Den
stad som han nu färdades in i hade inte trott och tagit emot hans
undervisning och hans underverk. I detta 11:e kapitlet säger han:
”Och
du, Kapernaum, skall du kanske upphöjas till himlen? Nej, ner i
helvetet skall du fara. Ty om de kraftgärningar som har utförts i
dig hade gjorts i Sodom, skulle det ha stått ännu i dag.”
(Matt 11: 23)
Låt oss återvända till texten.
Låt oss återvända till texten.
”Jesus
frågade honom: "Skall då jag komma och bota honom?"
Officeren svarade: "Herre, jag är inte värd att du går in
under mitt tak, men säg bara ett ord, så blir min tjänare frisk.
Också jag är en man som står under andras befäl, och jag har
soldater under mig. Säger jag till en: Gå, så går han, och till
en annan: Kom, så kommer han, och till min tjänare: Gör det här,
så gör han det." När Jesus hörde det, blev han förvånad
och sade till dem som följde honom: "Amen säger jag er: I
Israel har jag inte hos någon funnit en så stark tro.”
(v. 7-10)
Det
grekiska ordet för att Jesus blev ”förvånad” är här
thaumazō.
Det är klart att Jesus inte blev förvånad i meningen ”överraskad”,
för Bibeln säger att Jesus
visste vad
som fanns i människornas hjärtan. Thaumazō
har
också betydelsen av "glad förundran. Jag tror att Jesus log.
Om
det var några som borde tro Kristus så var det judarna. Jesus
hade färdats från Dan i norr till Bersheba i söder. Han hade varit
i huvudstaden där Guds tempel stod, han hade undervisat omgiven av
lärda rabbiner, av överstepräster, fariseer och skriftlärde, som
ägnat hela sina liv åt studiet av Skriften. Han hade mött folket,
som gick i synagogan varje sabbat och läst skriftrullarna från
barnsben. Och nu måste han konstatera inför denne hedning.
”I
Israel har jag inte hos någon funnit en så stark tro.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar