För
att offerlammet i GT skulle kunna sona synden och försona den
felande med Gud måste det vara fullkomligt.
Gud
säger genom Moses:
” Du
skall inte offra åt HERREN, din Gud, något djur av nötboskapen
eller av småboskapen som har något lyte eller annat fel, för
sådant är avskyvärt för HERREN, din Gud.” (5 Mos 17: 1)
Därför
är också Messias som det ställföreträdande offret rättfärdig.
”Han
hade inte begått någon synd, och svek fanns inte i hans mun.”
(1 Pet 2: 22)
Jesus själv säger:
”Vem av er kan överbevisa mig om synd? Om jag talar sanning, varför tror ni mig inte? (Joh 8: 46)
Jesus själv säger:
”Vem av er kan överbevisa mig om synd? Om jag talar sanning, varför tror ni mig inte? (Joh 8: 46)
Paulus
förklarar:
”Den
som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till
synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.”
(2 Kor 5: 21)
” Ni
vet ju att det inte var med förgängliga ting, med silver eller
guld, som ni
blev friköpta från det meningslösa liv ni ärvt från
era fäder, utan med Kristi dyrbara blod, som med blodet av ett lamm
utan fel och lyte.” (1 Pet 1: 18-19)
I
Psaltaren kallas Gud den Rättfärdige och psalmisten hämtar tröst
av Herrens rättfärdighet. Petrus kallar Jesus på pingstdagen:
”den
Helige och Rättfärdige”. (Apg 3: 14)
Människosläktet
saknar på grund av Adams synd och den personliga synden
rättfärdighet. Men Messias offer förändrar förhållandet.
”Han
var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra
missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle
få frid, och genom hans sår är vi helade. Vi gick alla vilse som
får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade HERREN
på honom. Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig och öppnade
inte sin mun. Lik ett lamm som förs bort till att slaktas, lik ett
får som är tyst inför dem som klipper det, så öppnade han inte
sin mun. Genom våld och dom blev han borttagen. Vem i hans släkte
besinnar att när han rycktes bort från de levandes land, blev han
plågad på grund av mitt folks överträdelse? Bland de ogudaktiga
fick han sin grav, men hos en rik var han i sin död,
ty
han hade ingen orätt gjort, och svek fanns inte i hans mun. Det var
HERRENS vilja att slå honom och låta honom lida. När du gör hans
liv till ett skuldoffer, får han se avkomlingar och leva länge, och
HERRENS vilja skall ha framgång genom honom. Genom den vedermöda
hans själ har utstått får han se och bli tillfreds. Genom sin
kunskap förklarar min rättfärdige tjänare de många rättfärdiga,
och deras skulder är det han som bär.” (Jes 53: 5-11)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar