”De
elva lärjungarna begav sig till det berg i Gallileen dit Jesus hade
befallt dem att gå. Och när de såg honom, tillbad de honom, men
andra tvivlade. Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade:
’Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut
och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och
den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har
befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut.”
(Matt.
28:16-20)
Kristus visar vilken vikt dopet har genom att sätta det först i lärjungabildandet. Dopet förenar oss med Kristus, det föder på nytt, skänker syndernas förlåtelse, begraver den gamla människan och låter oss uppstå som nya människor.
Dopet
är viktigt. Det står i centrum för Johannes Döparens verksamhet,
det ställs fram i centrum när de oroade judarna i Jerusalem börjar
fråga om frälsningsvägen och Paulus och Petrus ägnar mycket
undervisning åt det i breven.
Vi
sjunger också i en psalm:
”Låt
dopets källsprång strömma ut Till hednafolkens rening, Dem när
och fjärran inneslut I kyrkans trosförening.”
(Luth. Ps. 798:3)
Lärjungarna,
Kristi Kyrka skall döpa i Faderns och Sonens och den
helige Andes
namn. Dopet är inte bara en ceremoni, det är inte en
lydnadshandling som man måste göra som ett första steg mot Gud.
Dopet är ett synligt uttryck för evangelium.
Det
är Guds själv som kommer till oss genom dopet. Gud ger sig åt oss.
Fadern blir i dopet vår
Fader
och upptar oss till sina barn. Sonen blir vår
Frälsare,
vi döps in i en förening med hans död och renas i hans blod som
hans egna, vi uppstår med Honom, får ta på oss hans rättfärdighets
klädnad och vi blir lemmar i hans kropp. Genom dopet blir den helige
Ande
vår hjälpare,
underpanten på vårt arv och han tar sin boning i oss.
Fadern
tar
emot
den döpte som sitt barn, Sonen tar
emot
honom som sin broder och lärjunge och Anden tar
emot
den döpte som sitt tempel och sin boplats.
”Döp
dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn”
Vilket
fantastiskt löfte! Gud är inte skild från sin värld, trots vår
synd och trots vår skuld. Han träder i förening med oss, vi döps
i hans namn för att hans helighet skall ta bort vår skuld och hans
rättfärdighet skall ikläda oss. Är namnet givet åt oss, den
treenige Gudens namn så behöver vi inte frukta för något.
Vi
sjunger i en psalm:
”Ditt
namn blev mig i dopet givet, O heliga Trefaldighet, Till underpant på
det livet Du mig berett av evighet.”
(Ps. 771:4)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar