I
med och under bröd och vin tar vi emot Herrens Kristi sanna kropp
och blod. Vi får del av den förlåtelse han vann genom att offras i
vårt ställe på korset.
Nattvarden
var en festmåltid, för att leva i gemenskap med Frälsaren, som det
står:
”Välsignelsens
bägare som vi välsignar, är den inte gemenskap med Kristi blod?
Brödet som vi bryter, är det inte gemenskap med Kristi kropp?”
(1Kor. 10:16)
Den
var också en måltid för att minnas,
Jesus
”tackade
Gud, bröt [brödet] och sade: "Detta är min kropp, som är
utgiven för er. Gör
detta till minne av mig."
På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: "Denna
bägare är det nya förbundet i mitt blod. Så ofta ni dricker av
den, gör det till
minne av mig."
Och
samtidigt pekade måltiden framåt.
”Ty
så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar
ni Herrens död till dess han kommer.”
(1Kor. 11:26)
Så
man kan säga att Herrens måltid, nattvarden både är det
förflutna, att minnas Frälsaren, det närvarande att ta emot
Frälsarens kropp och blod vid Herrens bord, och det kommande, att
förkunna tills han kommer.
Jesus
själv sade vid den sista måltiden:
”Jag
säger er: Från denna stund kommer jag inte att dricka av det som
vinstocken ger, förrän på den dag då jag dricker det nytt
tillsammans med er i min Faders rike."
(Matt. 26:29)
Kristus
antyder att himlen, då lärjungarna förenas med sin Mästare blir
en festmåltid.
I
Uppenbarelseboken säger ängeln:
”Saliga
är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid."
(Uppb. 19:9)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar