”Ställ
inte era lemmar i syndens tjänst”,
säger aposteln ”som
vapen åt orättfärdigheten, utan ställ er själva i Guds tjänst.
Ni som var döda men nu lever, ställ era lemmar i Guds tjänst som
vapen åt rättfärdigheten. Synden skall inte vara herre över er,
ty ni står inte under lagen utan under nåden”
(Rom. 6: 13, 14)
Narcissisten
vill att hans egen vilja sker, som handlar om hans eget
självförverkligande, hans egen uppskattning, det som är gott för
honom själv och behagar den egna välfärden.
När vi tror att Kristus är vår Frälsare, då förnyas våra sinnen, de blir nya. Nu är inte längre jag i centrum, som hos Narcissus, nu är
Då
kan vi ”
pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och
som behagar honom.”
Nu
är Guds vilja i fokus, och vad Guds vilja är det får vi lära oss
i hans lag, i budorden, då vet vi vad som behagar Gud.
Christopher
Laschs nutidsmänniska orkar inte se sitt liv inställt i en
meningsfull helhet, meddelaktig i alla andras liv, där hon delar
ansvaret. När sinnet förnyas så ser det helt annorlunda ut
förklarar aposteln:
”i kraft av den nåd som jag har fått säger jag till var och en bland er: ha inte högre tankar om er själva än ni bör ha utan tänk förståndigt, efter det mått av tro som Gud har tilldelat var och en. Ty liksom vi i en kropp har många lemmar och alla lemmarna inte har samma uppgift, så är vi, som är många, en kropp i Kristus, men var för sig är vi varandras lemmar.” (Rom 12:3-5)
”i kraft av den nåd som jag har fått säger jag till var och en bland er: ha inte högre tankar om er själva än ni bör ha utan tänk förståndigt, efter det mått av tro som Gud har tilldelat var och en. Ty liksom vi i en kropp har många lemmar och alla lemmarna inte har samma uppgift, så är vi, som är många, en kropp i Kristus, men var för sig är vi varandras lemmar.” (Rom 12:3-5)
Han
ger oss här två viktiga perspektiv, dels hur vi ser på oss själva
och hur vi ser på våra medsyskon i församlingen och Kyrkan.
Ordningsföljden är viktig här.
Om
jag inte är världens och församlingens centrum, om jag håller
andra för högre, om jag inte har höga tankar om mig själv, då
betyder plötsligt de andra syskonen, mycket för mig.
Jag
definieras inte ensam, utan i relation till mina systrar och bröder.
Jag är nämligen en del i samma kropp som dem, där en är öra, en
öga, en annan fot och en annan hand. Hur kan jag bli märkvärdigare
än andra, när vi är alla delar i samma helhet.
I
en kropp kan man nämligen inte vara individualist. Vad är handen
utan huvud, vad är foten utan ögon?
Sinnets
förnyelse för med sig denna nya syn. När vi genom evangelium inser
att vi är Guds barn frälsta av nåd, om du och jag är barn till
Gud, då är vi också syskon med varandra, alla vi som tror på
Kristus. Och då ingår vi ett kollektiv, en familj, en kropp och en
församling.
”Alla
är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. Alla ni som har blivit
döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus. Här är inte jude
eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus
Jesus.”
(Gal 3: 26-28)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar