Om
någon har svårt att sova, så kanske man säger: ”i
himlen blir det inga problem med sömn!”
eller om någon har skoskav, så kanske man säger: ”i
himlen så får du inget skoskav”.
Jag tror ingen menar att man kan veta om man sover eller har skor i
himlen, men man säger så för att trösta och förklara att allting
kommer att bli mycket bättre i nästa värld.
Och
det är ju sant. Vad är det som är bättre i en värld som vi inte
kan förstå. Det kan vi aldrig utsäga eftersom vi inte känner den.
Men vi kan utgå från vår egen verklighet för att med bilder
förklara hur allting blir mycket bättre. Det blir ingen exakt
beskrivning, men poängen går hem hos den vi pratar med.
Det är så man ska förstå profetiorna i gamla testamentet. Vi får inte glömma att de personer Jesaja och Jeremia talar till är enkla människor, många var herdar eller jordbrukare. De levde i ett litet fattigt och krigshärjat land.
I profeten Jesajas bok beskrivs nutid och framtid just med sådana kontraster. När Israel omringas av främmande härar och krigshärjas, var det en tid präglad av barn som dog i förtid på grund av undernäring och gamla män som inte fick leva hela sin ålderdom. Men Gud vill genom Jesaja trösta med att en dag ser Guds rike helt annorlunda ut:
Det är så man ska förstå profetiorna i gamla testamentet. Vi får inte glömma att de personer Jesaja och Jeremia talar till är enkla människor, många var herdar eller jordbrukare. De levde i ett litet fattigt och krigshärjat land.
I profeten Jesajas bok beskrivs nutid och framtid just med sådana kontraster. När Israel omringas av främmande härar och krigshärjas, var det en tid präglad av barn som dog i förtid på grund av undernäring och gamla män som inte fick leva hela sin ålderdom. Men Gud vill genom Jesaja trösta med att en dag ser Guds rike helt annorlunda ut:
”Där
skall inte mer finnas spädbarn som lever endast några dagar, inte
heller gamla män som ej uppnår sina dagars mått. Den som dör vid
hundra års ålder är en ung man, och först vid hundra års ålder
skall syndaren drabbas av förbannelsen.”
(Jesaja 65: 20)
Orden
är inte tänkta att uppfattas bokstavligt, utan är tänkta att visa
att en dag skall allt bli annorlunda. Ungefär så talar Jesus när
han tröstar i bergspredikan:
”Saliga
är ni som nu hungrar, ni skall bli mättade. Saliga är ni som nu
gråter, ni skall skratta.”
(Luk 6: 21)
Profeten
Jesaja tröstar på samma sätt ett folk som skulle få lida. De
skulle föras bort i fångenskap, men där i lidandet kunde de ta
fram profetrullen och få tröst.
Men
vad är det för tid profeten talar om, talar han om ett jordiskt
lyckorike eller talar han om himlen? En del har sagt att man måste
läsa texten bokstavligt, och att Jesaja då skulle tala om ett
jordiskt rike, då man levde så länge som patriarkerna, odlade
vingårdar, byggde hus och då vargar går i bet med lamm. Men det är
omöjligt för till och med tusenårsrikestroende att läsa texten
bokstavligt av en mängd skäl. Sammanhanget
inleds:
”Se,
jag skapar nya himlar och en ny jord, och man skall inte mer komma
ihåg det förgångna eller tänka på det.”
(Jesaja 65:17)
De tusenårsrikestroende menar själva att de nya himlarna
och den nya jorden skapas först efter det jordiska lyckoriket, och
menar att den här versen ska förstås symboliskt. Men hur var det
nu? Ska man läsa det bokstavligt eller symboliskt. De menar inte
heller att hela jorden drabbas av en kollektiv minnesförlust.
Jag
menar att texten varken skall förstås på himlen eller på ett
jordiskt lyckorike. Vi låter texten förklara sig själv, vad den
syftar på.
I
de sista verserna av kapitel 64 läser vi:
”Vårt
heliga och härliga tempel, där våra fäder lovade dig, har blivit
ett byte för elden, allt som var dyrbart för oss ligger i ruiner.
Kan du trots detta hålla dig tillbaka, HERRE? Kan du tiga stilla och
låta oss lida så mycket?”
(Jesaja 65: 10-11)
Här
talar profeten om den tid då Jerusalem intogs av de babyloniska
härarna och templet förstördes år 586 f. Kr. I början av kapitel
65 fortsätter profeten:
”Jag
låter mig sökas av dem som inte frågade efter mig, jag låter mig
finnas av dem som inte sökte mig. Till ett folk som inte åkallade
mitt namn sade jag: "Här är jag, här är jag."
(Jesaja 65:1)
Just
denna text använder Paulus i Romarbrevet 10: 20 för att visa att
hedningarna också får inlemmas i det nya Gudriket, i det nya
förbundet, i Kristi Kyrka.
Profeten
talar alltså om det den messianska tiden, om den tid som infaller
med det nya Gudsriket som skapas genom Jesu ankomst, hans död,
uppståndelse, himmelsfärd och pingsten.
Det
kommer en tid då Guds sanna Israel, alla sanna Guds barn, alla
utvalda, alla troende ska slippa oroa sig för landsgränser, för
hedningar som hotar att invadera.
”Mitt
rike är inte av den här världen.”
säger Kristus, ”Om
mitt rike vore av den här världen, hade mina tjänare kämpat för
att jag inte skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt
rike inte av den här världen."
(Joh. 18: 36)
Ansök om en snabb och bekväm lån för att betala räkningar och att starta en ny finans dina projekt i mindre ränta på 3%. Inte att kontakta oss idag via: trustfunds404@yahoo.com med den önskade lånebeloppet som vårt minimi lån erbjudande är 1,000.00 alternativ för någon av lånebeloppet. Jag är certifierad, registrerad och legitim långivare. Du kan kontakta mig idag om du vill få ett lån från oss.
SvaraRadera