Petrus skriver:
”våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä,
för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom
hans sår har ni blivit botade.” (1 Pet 2: 24)
Vi är syndare, Gud är helig och vi behöver försonas med
Gud. Precis som Jakob sonade sina brott mot Esau med offer och blev försonad
med honom, så sonas våra brott med offer.
Offret var Jesus Kristus som hängde på koret.
”Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.”
(1 Joh 1: 7)
”Kristus har genom den evige Ande framburit sig själv
som ett felfritt offer åt Gud.” (Hebr 9: 14)
Han hade inte syndat, men vi hade syndat, våra synder
tillräknades honom och straffades på korset, för att Guds rättfärdighet skulle
upprätthållas och vi tillräknas Kristi rättfärdighet, förklaras rättfärdiga för
hans skull.
”Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och
de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att
Kristus Jesus har friköpt dem. Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som
en nådastol, att tas emot genom tron. Så ville han visa sin rättfärdighet,
eftersom han hade lämnat ostraffade de synder som förut hade blivit begångna,
under tiden för Guds tålamod. I den tid som nu är ville han visa sin
rättfärdighet: att han själv är rättfärdig, när han förklarar den rättfärdig
som tror på Jesus. ” (Rom 3: 23-26)
Aposteln betonar alltså att människan inte kan se Guds
rättfärdighet om synderna inte straffas.
”Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han
hade lämnat ostraffade de synder som förut hade blivit begångna”
Gud visar alltså sin rättfärdighet genom att utkräva
straffet för våra synder, och det straffet faller alltså inte över oss, utan
över Gudasonen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar