tisdag 23 juli 2013

Guds rättfärdighet visas tydligast genom Guds Sons död på korset



Petrus skriver:

våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade.” (1 Pet 2: 24)

Vi är syndare, Gud är helig och vi behöver försonas med Gud. Precis som Jakob sonade sina brott mot Esau med offer och blev försonad med honom, så sonas våra brott med offer.

Offret var Jesus Kristus som hängde på koret.

Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.” (1 Joh 1: 7)
Kristus har genom den evige Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud.” (Hebr 9: 14)

Han hade inte syndat, men vi hade syndat, våra synder tillräknades honom och straffades på korset, för att Guds rättfärdighet skulle upprätthållas och vi tillräknas Kristi rättfärdighet, förklaras rättfärdiga för hans skull.

Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol, att tas emot genom tron. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han hade lämnat ostraffade de synder som förut hade blivit begångna, under tiden för Guds tålamod. I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han själv är rättfärdig, när han förklarar den rättfärdig som tror på Jesus. ” (Rom 3: 23-26)

Aposteln betonar alltså att människan inte kan se Guds rättfärdighet om synderna inte straffas.

Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han hade lämnat ostraffade de synder som förut hade blivit begångna”

Gud visar alltså sin rättfärdighet genom att utkräva straffet för våra synder, och det straffet faller alltså inte över oss, utan över Gudasonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar