onsdag 10 oktober 2012

Gud beskyddar sina barn


Gud lovade inte bara att vara med Jakob. Han lovade också att beskydda honom.

”Se, jag är med dig och skall bevara dig vart du än går, och jag skall föra dig tillbaka till detta land. Jag skall inte överge dig intill dess att jag har gjort vad jag har lovat dig." (1 Mos 28: 15)

Med andra ord, säger Gud till Jakob att han skall hålla sin beskyddande hand över honom. Det betydde inte att han nu skulle vara utan problem. Det betydde att ingenting som hände kunde förändra det Gud lovat Jakob, löftet om landet, löftet om avkomman osv.

På samma sätt lovar Gud att beskydda oss. Det betyder inte att vi slipper all smärta, men det betyder att inget lidande, ingen ondska, ingen synd kan skilja oss från Guds kärlek i Jesus Kristus. Tvärt om kommer det onda som vi drabbar oss att vändas av Gud till vårt eget bästa, som Skriften säger:

”Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.” (Rom 8:28)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar