Rom kan säga att frälsningen är av nåd. Men med ordet nåd
menar man inte att Gud är nådig för Kristi skull, utan att det är nåden såsom
nådekrafter som verkar i oss. Rom menar att nåden frälsar på grund av vad den
ger.
Enligt Rom är nåden en gratia habitualis. Det är en nåd
man innehar, något som Gud ingjuter i människan.
Den romersk-katolska teologen Pohle skriver:
“Reformatorernas lära att människan genom en förtröstansfull tro äger en
säker visshet att hon är rättfärdigförklarad, uppmärksammades av Trientkonciliet
(Sess. VI, cap. ix), under ett helt kapitel (De inani fiducia haereticorum),
och tre kanones (loc. cit., can. xiii-xv) som fördömer nödvändigheten, den
påstådda kraften i och funktionen hos tron som förtröstan… det är omöjligt att
betrakta vår individuella frälsning som något fast och säkert … Ingen kan vara
helt säker på sin frälsning om hon inte – som Maria från Magdala, eller den
förlamade mannen eller den botfärdige rövaren – får en särskild uppenbarelse (Trent,
Sess. VI, can. xvi). Ingen kan med teologisk visshet, i frälsningsfrågan, göra
anspråk på absolut säkerhet…. Eftersom ingen metafysisk säkerhet kan åtnjutas i
frågan om rättfärdiggörelsen i något särskilt fall, så måste vi nöja oss med en moralisk visshet,
som förstås är garanterad när det gäller döpta barn, och i fråga om vuxna
minskar mer eller mindre, och som i alla frälsningstillstånd, inte är lätt att
avgöra. Dock kan en
överdriven ängslan och störning skingras (Rom.,
viii, 16, 38 kvm) med den subjektiva
övertygelse om att vi förmodligen är
i ett tillstånd av nåd .”[1]
Stämmer det med Bibeln
att den individuella frälsningen är något osäkert och att man inte kan äga
trons visshet om sin frälsning?
Låt oss se på några
texter
1:a Johannes brev 3:14 Vi vet att vi har gått över från döden
till livet, ty vi älskar bröderna. Den som inte älskar blir kvar i döden.
1:a Johannes brev 4:13 Vi
vet att vi förblir i honom och han i oss, därför att han har gett oss av sin
Ande.
1:a Johannes brev 5:19 - Vi vet att vi tillhör Gud och att hela världen
är i den ondes våld. Vi vet att Guds Son har kommit och gett oss förstånd, så
att vi känner den Sanne, och vi är i den Sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han
är den sanne Guden och det eviga livet.
Johannes 5: 24 Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt
ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under
domen utan har övergått från döden till livet.
Johannes 3: 18 Den som
tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han
inte tror på Guds enfödde Sons namn.
Johannes 8: 51 Amen, amen säger jag er: Den som bevarar
mitt ord skall aldrig någonsin se döden."
Romarbrevet 8:38 - 39 Ty
jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken
något som nu är eller något som skall komma, varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat skall
kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre.
Romarbrevet 8: 16 Anden
själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn.
Av Bibelns texter framgår tydligt att Guds barn kan på grund av Kristi försoning och Andens överbevisning genom Ordet och sakramenten äga visshet om sin frälsning.
Låt mig här citera vad
Gunnar Jensen säger i sitt föredrag "Lutherska kyrkan - den glada frälsningsvisshetens kyrka"
Altartavla. Till höger om korset står Luther |
Grunden till att frälsningsvisshet är
möjlig är Bibelns lära om frälsningen av nåd allena. Är frälsningen inte av nåd
allena, blir frälsningsvissheten omöjlig, för då kommer det alltid att finnas
denna fråga: När har jag gjort nog? Förnekandet av nåden allena tar bort
visshetens rätta grund. Frälsningen är av nåd allena, frälsningen har inte sin
orsak i människan själv, inte i minsta mån. Därför är frälsningsvisshet möjlig.
Tron blir oviss, om gärningarna blandas
in i frälsningen. Det är något som t.ex. Apologien understryker. Melanchthon
säger t.ex. så här: "Men här bör man veta, att denna tro innebär
medvetande om att Gud förlåter oss av nåd för Kristi och sitt löftes skull, men
icke på grund av våra gärningar, vår ånger, vår bekännelse eller våra
tillfyllestgörelser. Ty om tron förlitar sig på dessa gärningar, blir den snart
oviss, emedan det förskräckta samvetet ser, att nämnda gärningar äro utan
värde" (Apologien XII, SKB s. 204-205).
Gång på gång betonar
bekännelseskrifterna nåden allena som det som ger tron visshet. Ett par citat
skall visa detta: I Apologien läser vi: "Därför må alla fromma själar icke
låta sig rubbas från denna övertygelse, att vi blott genom tron för Kristi
skull mottaga syndernas förlåtelse. Häri ha de en fast och viss tröst mot
syndaångesten, den eviga döden och helvetes alla portar." (Apologien IV,
SKB s. 117)
Konkordieformeln säger samma sak. Den
fasta och vissa trösten finns i nåden allena. Det står så här: "För att
ängslade hjärtan skola hava en fast och viss tröst och Kristi förtjänst och
Guds nåd skola få sin tillbörliga ära, lär Skriften, att trons rättfärdighet
inför Gud består endast i försoning av nåd och syndernas förlåtelse, som av
idel nåd endast för medlaren Kristi förtjänsts skull skänkes oss i evangeliets
löftesord och mottages blott genom tron." (Konkordieformeln, SKB s. 583)
Ännu ett ställe kan citeras, där det står, "att tron rättfärdiggör endast
och allenast därför, att den såsom ett medel och verktyg griper och omfattar
Guds nåd och Kristi förtjänst i evangeliets löften" (Konkordieformeln, SKB
s. 586).
Starkare kan det knappast sägas. Det
är en djup grund till glädje. Den fasta och vissa trösten mot syndaångesten,
den eviga döden och helvetets alla portar, finns inte i något hos människan
själv, utan i evangeliet, att "vi blott genom tron för Kristi skull
mottaga syndernas förlåtelse".
Som frälsningsvisshetens grund
understryker den lutherska kyrkan Kristi verk, den objektiva försoningen. Vi
kan t.ex. nämna vad Luther skriver i förklaringen till andra trosartikeln i
Stora Katekesen: "Så äro nu alla dessa tyranner och plågare fördrivna, och
i deras ställe har trätt Kristus Jesus, en livets, rättfärdighetens, alla goda
gåvors och all salighets Herre; han har ur helvetets gap ryckt oss arma,
förlorade människor samt vunnit och befriat oss och åter bragt oss under
Faderns välbehag och nåd." (Stora Katekesen, SKB s. 446) Och lite längre
fram skriver han, att Kristus "har blivit människa, avlad och född av den
Helige Ande och Jungfrun utan all synd, för att så bliva herre över synden, att
han vidare lidit, dött och blivit begraven, för att han för mig skulle göra
till fyllest och betala vad jag förskyllt, icke med silver eller guld, utan med
sitt eget dyra blod" (Stora Katekesen, SKB s. 446).
När förkunnelsen av den objektiva
försoningen har försvagats och det i stället blir en förkunnelse av vad vi
skall göra, blir det ingen verklig hjälp att få för den svaga tron. På samma
sätt är det där det är våra upplevelser eller predikantens upplevelser som
kommer i centrum.
Det är budskapet om Kristi
ställföreträdande försoningsdöd som i sanning kan göra hjärtat fritt och ge
frimodighet. Allt vad vi saknar hos oss själva, det har Jesus gjort för oss och
i vårt ställe! Genom att framhålla detta som har skett, den objektiva
försoningen, kan förkunnelsen lösa människor från den upplevelseträldom där man
ständigt väntar på stora upplevelser att bygga på.”[3]
Bra inlägg. Möjligen kunde även 1 Joh 5:13 ha citerats:
SvaraRaderaDetta skriver jag till er för att ni skall veta att ni har evigt liv, ni som tror på Guds Sons namn.
Tack för ditt tillägg Christian! Jättebra bibelcitat!
Radera