Domen
skulle falla över Jerusalem och Juda för att man vänt sig till andra gudar och
levde i omoral. Fångenskap i Babylon och förödelse väntade dem.
Mitt
i de ganska mörka framtidsutsikterna händer en lustig incident. Gud säger till
Jeremia att Hanamel, hans kusin, skulle komma till profeten och erbjuda honom
att köpa hans åker i Anatot, eftersom Jeremia hade inlösningsrätt att köpa den.
(kap. 32) Om det nu var slut med Juda och Jerusalem så var det tid att sälja,
men definitivt inte tid att köpa.
Och
Jeremia köper åkern. Vad tycker folk om en sån profet? Ja, man tänkte förmodligen
samma sak som man tänkte om Noa när han byggde en ark mitt på torra land (1 Mos
6), eller som man kanske sade om Abraham när han bröt upp från Haran för att gå
till det land Herren skulle visa honom, alltså utan att veta vart han skulle (1
Mos. 12). Moses bodde i Faraos palats, men lämnade Egyptens visdom och skatter
för att leda ett folk ut på en vandring genom öknen.
Folk
sade kanske om dessa: ” de är dårar, det är en skruv lös någonstans!” Men så är
ofta tron. Till det yttre har den ofta ett sken av dårskap. Att handla efter
tron är inte att agera som alla andra.
Men
tron är förstås inte att göra vad som helst, som faller oss in. Noa, Abraham,
Moses och Jeremia handlade därför att de hade ett löfte från Gud. Det såg folk
inte alltid. Men de brydde sig mer om Guds löfte än folks åsikter.
Gud
hade sagt till Jeremia att han skulle föra hela folket tillbaka från Babylon
efter 70 år. När folk i allmänhet sprang omkring och oroade sig, kanske
avyttrade egendomar, som Jeremias kusin Hanamel, så agerade Jeremia i tro. Folk kanske kunde se de kaldeiska härarna
utanför murarna, med spjut, svärd, pilbågar och murbräckor. Men Jeremia såg
till Guds löfte. Hans handling var ett yttre vittnesbörd om att en gång skulle folket
”köpa hus och åkrar och vingårdar i detta
land.” (32:15)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar