onsdag 1 augusti 2012

Vad skiljer romersk-katolsk tro ifrån luthersk tro? 3


Rom lär inte att tron ensam frälsar, utan endast en tro formad av kärlek. 

Men hur kan kärleken finnas före eller samtidigt med tron? Kärleken är ju en frukt av tron. Hur kan man älska en Gud man inte redan förtröstar på? För att kunna älska måste man äga tron. Kärleken hör ju dessutom till lagen, såsom dess kärna och sammanfattning.

Skriften lär att Kristus ensam är den som frälsar och tron håller sig till Kristus, utan att snegla åt den egna kärleken.

”Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig.” (Ef. 2:8, 9)

Men eftersom vi vet att människan inte förklaras rättfärdig genom laggärningar utan genom tro på Jesus Kristus, så har också vi satt vår tro till Kristus Jesus, för att vi skall stå som rättfärdiga genom tro på Kristus och inte genom laggärningar. Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig.” (Gal.  2:16)

Men om det var av nåd, så var det inte på grund av gärningar, annars vore nåden inte längre nåd.” (Rom. 11: 6)

Om rättfärdighet kunde vinnas genom lagen, då hade Kristus dött förgäves.” (Gal. 2: 21)  
 
Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus.” (Rom.  5:1)

Läran om tron allena blev också en av den lutherska reformationens viktigaste principer[1].

Luther skriver:

Sofisternas lära om en tro som rättfärdiggör, om den är formad genom kärleken, är …. ett rent fantasifoster. Ty den tro som rättfärdiggör är den som omfattar Kristus, Guds son, och får sin prydnad av honom, icke den som innesluter kärleken.  Ty skall tron vara viss och fast, får den icke omfatta något annat än Kristus allena, och när samvetet ligger i kamp och ångest, kan den icke stödja sig på något annat än denna pärla. [2]

 


[1] Den romerska katoliken  Pohle skriver: “The ‘justification by faith alone’  theory was by Luther styled the article of the standing and falling church (articulis stantis et cadentis ecclesiae), and by his followers was regarded as the material principle of Protestantism, just as the sufficiency of the Bible without tradition was considered as the formal principle. Both these principles…are not accepted anywhere to-day in their original severity, save only in the very small circle of orthodox Lutherans. The Lutheran Church of Scandinavia (Svenska Kyrkan, min notis) has, according to the Swedish theologian Krogh-Tonningh experienced a silenced reformation which in the laps of the several centuries has gradually brought it back to the Catholic view of justification.”
[2] Luther, Martin ”Stora Galaterbrevskommentaren” (SkeabVerbum 1991) s. 86

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar