Uppb. 3:7-13
”Skriv till församlingens ängel i Filadelfia: Så säger den Helige och Sanne, han som har Davids nyckel, han som öppnar så att ingen kan stänga, och stänger så att ingen kan öppna: Jag känner dina gärningar. Se, jag har låtit en dörr stå öppen för dig, en dörr som ingen kan stänga, ty din kraft är ringa och du har hållit fast vid mitt ord och inte förnekat mitt namn. Se, jag överlämnar åt dig några från Satans synagoga, några som säger att de är judar men inte är det utan ljuger. Jag skall få dem att komma och falla ner inför dina fötter, och de skall förstå att jag har dig kär. Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet, skall jag bevara dig och rädda dig ur prövningens stund, som skall komma över hela världen och sätta dess invånare på prov. Jag kommer snart. Håll fast det du har, så att ingen tar din krona. Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han skall aldrig lämna det. På honom skall jag skriva min Guds namn och namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem, som kommer ner från himlen, från min Gud, och mitt eget nya namn. Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna. ”
Dagens text, som är hämtad från Uppenbarelseboken, är det sjätte av de sju sändebreven till församlingarna i Mindre Asien.
I det första kapitlet berättar Johannes som befann sig på ön Patmos som fånge för sin kristna tro (1:9), att han fick en syn på Herrens dag. Han hörde först en röst som sade åt honom att skriva ner vad han ser och skicka till de sju församlingarna i mindre Asien. Det var alltså sju olika brev han skulle skicka till dessa kristna församlingar.
Inför varje brev så står det ”skriv till ängeln för” t.ex. Efesus eller Smyrna. Ordet ängel på grekiska och hebreiska betyder
Inför varje brev så står det ”skriv till ängeln för” t.ex. Efesus eller Smyrna. Ordet ängel på grekiska och hebreiska betyder
egentligen budbärare. Det naturliga är därför att tänka sig att ordet ängel här syftar på församlingens präst eller pastor, det är ju han som skall bära bud till församlingen. Det framgår ju också dels av att det finns en uppmaning att skriva till församlingen och några verser senare en uppmaning att skriva till ängeln, prästen ansvarar ju för församlingen och torde vare den som läste upp budskapet för församlingen.
Aposteln Johannes vänder sig sedan om (1:12) och får se honom som talar. Det är Kristus, vars ansikte lyser som solen (1:16) som har sju stjärnor i sin högra hand (1:16) och som står mitt ibland sju ljusstakar av guld (1:12).
Kristus förklarar att de sju ljusstakarna symboliserar de sju församlingarna i Efesus, Smyrna, Pergamus, Tyatira, Sardes, Filadelfia och Laodicea, alla förlagda i Mindre Asien, d.v.s. i nuvarande Turkiet och de sju stjärnorna symboliserar församlingarnas sju änglar(1:20).
Han står mitt ibland ljusstakarna står det i kapitel ett vers tretton och i kapitel två och vers ett står att han ”går omkring bland de sju ljusstakarna av guld”.
De sju församlingarna i Mindre Asien, var vanliga församlingar. Vi vet inte så mycket om deras tidiga historia. Kanske hade Johannes grundat en del av dem, eftersom det är han som skriver. Det finns i alla fall antecknat av en av Johannes lärjungar att han på sin ålderdom levde i en av städerna, nämligen Efesus.
Men tänk att Jesus går omkring bland församlingarna, står mitt ibland dem. Så, ska vi se på vår egen församling här. Den är en församling precis som församlingarna Kristus ber Johannes skriva till i Uppenbarelseboken.
Kristus tilltalar församlingarna på olika sätt beroende på hur situationen var i dem. Vi kan ställa oss frågan hur vår Herre ser på vår församling och hur han skulle tilltala oss.
Vi kan i alla fall lära oss av vad han säger till alla församlingar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar