Det
finns två sätt att komma in i en familj. Antingen genom födsel
eller genom adoption. Små människor föds varje dag till familjer.
Och det är förstås oftast en stora glädje för de mänskliga
familjer dessa föds in i.
Det
finns ett annat sätt att komma in i en familj. Och det är som vi
nämnde: adoption. Familjer som ska adoptera har ofta längtat länge
efter ett barn. Och när barnet kommer till in i familjen, så har
det samma rättigheter som ett biologiskt barn, det får dela
familjens namn och rätten att ärva.
Vi
har några exempel på adoptioner i Bibeln. Den första är Moses.
När farao hade befallt att alla manliga förstfödda skulle dödas,
så lade hans mamma honom i en korg och placerade den i floden Nilen.
När faraos döttrar gick ner för att bada, så såg de korgen och
en av hovtjänarinnorna fick ta hand om barnet. Han blev förd till
palatset och adopterades som en i familjen.
När
Esters föräldrar dog så adopterades hon av en äldre
kusin,
Mordekaj, som fick bli hennes far. Och tog hand om henne.
Man
skulle också kunna säga att Mefiboset blev adoperad. Davids
ungdomsvän Jonathan hade en son. Hans far Jonathan och farfar Saul
var döda. Mefiboset var halt på båda fötterna. När David fick
höra talas om Jonatans son så gav han honom hans far Sauls mark och
det står att ”Mefiboset åt vid Davids bord som en av kungens
söner.” ( 2 Sam 9:11)
Paulus
skriver till församlingen i Rom och enligt romersk rätt fanns fyra
principer för adoption.
1) Den adopterade förlorar alla rättigheter i den gamla familjen. Å andra sidan får man samma rättigheter som ett biologiskt barn i den nya familjen.
1) Den adopterade förlorar alla rättigheter i den gamla familjen. Å andra sidan får man samma rättigheter som ett biologiskt barn i den nya familjen.
Det
stämmer med vad vi läst om att vi inte har skyldigheter mot vår
onda natur så att vi skulle leva efter köttet.
2)
Den adopterade blir också arvtagare till den nya faderns egendomar.
Även om nya barn föds till familjen förlorar den adopterade inte
sina rättigheter.
3)
Den adopterades gamla liv stryktes ut. Han betraktades som en ny
person i ljuset av sin nya adoptivfamilj.
4)
Den adopterade skulle ses enligt lagen som ett verkligt barn till den
nya fadern. Varken mer eller mindre.
I
ljuset av detta förstår vi kraften i de ord aposteln ger
församlingen i Rom.
”Ty
alla som drivs av Guds Ande är Guds söner. Ni har inte fått
slaveriets ande, så att ni på nytt skulle leva i fruktan. Nej, ni
har fått barnaskapets Ande, i vilken vi ropar: "Abba! Fader!"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar