”När
lärjungarna kom över till andra sidan sjön, märkte de att de hade
glömt att ta med bröd. Jesus sade till dem: "Akta er för
fariseernas och sadduceernas surdeg!" De sade till varandra:
"Varför har vi inte tagit bröd med oss?" Jesus märkte
det och sade: "Varför samtalar ni med varandra om att ni inte
har bröd? Så lite tro ni har! Förstår ni ännu ingenting? Kommer
ni inte ihåg de fem bröden till de fem tusen och hur många korgar
ni fick? Eller de sju bröden till de fyra tusen och hur många
korgar ni fick? Hur kunde ni tro att jag talade till er om bröd?
Jag sade ju att ni skulle akta er för fariseernas och sadduceernas
surdeg." Då förstod de att han inte hade talat om att akta
sig för surdeg i bröd, utan för fariseernas och sadduceernas
lära.” (Matt 16: 5-12)
Jesus talar alltså till dem om en andlig verklighet som hade jordiska paralleller. Det finns inget ont med surdeg. Surdeg är en en deg som innehåller levande jäst och mjölksyrabakterier och som används som jäsämne i nyberedd deg vid bakning av bröd. Utöver surdegens jäsningsförmåga ger den bröd längre hållbarhet, bredare smak och bättre struktur.
När
Jesus talar om surdegen så använder han en del av dess egenskaper
för att tala om en av den falska lärans egenskaper. Osyrat bröd är osyrat bröd,
så länge man inte gör något med den. Men om man tillför en liten
bit surdeg till bröddegen, så övertar det surdegens egenskaper.
Brödet blir genomsyrat av den lilla surdegen. Det bir ett
surdegsbröd.
De
förstod att han talade om ”fariseernas och sadduceernas lära”.
I verserna före dagens text hade Jesus samtalat med några fariseer.
Nu varnas de för att ta in deras och sadduceernas lära, så att de
genomsyras av den, påverkas av den.
Vad
var då ”fariseernas och sadduceernas lära”?
Fariseerna
eller som de också kallades: ”de
avsöndrade” eller ”de avskilda” uppkom under de tredje
århundradet före Kristus som en helgelserörelse med politiska
ambitioner. Under mackabeertiden hade grekiskt tänkande och kultur
kommit att påverka judarna. Fariseismen var från början en
reaktion för att föra tillbaka judarna till Mose lag. Dessa
människor hade en stark tro på Gud och Hans Ord, de betonade renhet
och lydnad för Guds vilja. Problemet med fariseerna i deras möten
med Jesus var att de i sin iver att skydda folket mot brott mot Guds
lag skapade egna traditioner. Man förde en muntlig tradition om vad
man skulle göra och inte göra. Och ibland kunde dessa principer bli
viktigare än t.ex. kärleksbudet och till och med komma i strid med
bibelordet.
Jesus
sade till dem:
”Ni upphäver Guds ord för era stadgars skull.” (Matt 15: 6)
”Ni upphäver Guds ord för era stadgars skull.” (Matt 15: 6)
Så
blir det nästan alltid när man säger mer än vad Bibeln säger,
till slut blir principerna viktigare än bibeltexten.
En
annan sak med fariseerna var deras människosyn. Man trodde på
människan och hennes förmåga. Man trodde att alla människor hade
en god och en ond böjelse i sig. Och därför blev laglydnaden inte
ett problem, utan en möjlighet. Men om man kan lyda lagen, så blir
inte frälsningen helt och hållet av Guds nåd, utan den blir ett
samarbete mellan Gud och människa, och risken är att man även här
tappar bort hjärtat. Att det är Gud som är Frälsare, inte Gud
plus människan.
Jesus
förklarade för fariseen Nikodemus att människan är alltigenom
syndig: ”det som är fött av köttet är kött”. Och när
fariseisk påverkade lärjungar i Johannes 8 förklarar för
Jesus:
”Vi är Abrahams barn och har aldrig varit slavar under någon. Hur kan du säga att vi skall bli fria?" (Joh 8: 33)
”Vi är Abrahams barn och har aldrig varit slavar under någon. Hur kan du säga att vi skall bli fria?" (Joh 8: 33)
så
svarar Jesus:
”Amen,
amen säger jag er: Var och en som gör synd är syndens slav.”
(Joh 8: 34)
Men
vi ska också veta att han innan dess hade gett dem evangelium med
orden:
”Om
ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar, och ni
skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria."
(Joh 8, 31-32)
Till
Nikodemus sade Jesus:
”Ty
så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att
den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”
(Joh 3: 16)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar