”Jag
hatar era fester, jag föraktar dem, jag tål inte era högtider. Ty
om ni än offrar åt mig både brännoffer och matoffer, finner jag
ingen glädje i dem, era gemenskapsoffer av gödda kalvar vill jag
inte se. Tag bort ifrån mig dina sångers buller! Ditt strängaspel
vill jag inte höra. Låt rätten flöda fram som vatten och
rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström.”
(Amos
5: 21-24)
Vad
är det viktiga med vår kyrka och församling? Vi tänker ofta: det
är att vi kommer samman, ber tillsammans, sjunger fina psalmer och
uttrycker vår tillbedjan i gudstjänsten. Allt det är naturligtvis
något vi älskar och tackar Gud för. Vi tackar Gud för en fin
högmässa och uppbyggande liturgi eller gudstjänst. Vi tackar Gud
för underbara psalmer av psalmförfattare som med musik och lyrik
målade av Guds evangelium på ett fantastiskt sätt.
Men
sann tillbedjan och sann tro är inte bara vackra gudstjänster och
fina psalmer, att vi visar Gud vår hyllning. Sann gudstjänst
handlar om mer.
Dagens
text är hämtad från profeten Amos bok. Han profeterar i en tid av
välgång rent materiellt för Guds folk. Israels kung Jerobeam II
vann några viktiga fältslag och återställde de ursprungliga
gränserna för landet. Kungen i Juda: Ussia hade lyckats med att
bygga upp en imponerande armé med vilken han drev bort filisteerna.
Vi befinner oss i ett grönskande land 760-750 f. Kr.
Men under den vackra fasaden odlades avgudadyrkan och omoral. Ändå sjöng man Davids psalmer och offrade mängder med tjurar och bockar i templet i Jerusalem. Man höll bönetimmarna och iakttog sabbat, påsk, pingst och lövhyddohögtid.
”Ni
skrålar era visor till harpans ljud och tänker ut nya
musikinstrument som David.
” (Am 6: 5-6)
Man
hade ett rikt musikliv och lovsjöng och prisade Gud i templet. Ändå
säger Gud genom profeten Amos:
”Jag
hatar era fester, jag föraktar dem, jag tål inte era högtider. Ty
om ni än offrar åt mig både brännoffer och matoffer, finner jag
ingen glädje i dem, era gemenskapsoffer av gödda kalvar vill jag
inte se. Tag bort ifrån mig dina sångers buller! Ditt strängaspel
vill jag inte höra.”
(v. 21-23)
Man
kan undra varför Gud talar som han gör. Om Israel nu hade felat,
kompenserar hon det då inte med offer till Gud, med mer
gudstjänster, mer böner och mer tillbedjan? Är det inte ett bra
sätt för ett folk att vända tillbaka till Gud, att bli mer och mer
lovsjungande och gudstjänstfirande?
I
dagens kristenhet så sysslar man med denna form av konstgjord
andning. Ungdomar lockas inte av en klar predikan av lag och
evangelium, därför ordnar man konfirmandresor till Taizé i
Frankrike, en klosterkommunitet
där man kan ägna dagarna åt bön,
meditation och lättsjungna lovsånger. Man har gjort Påven
Johannes XXIII:s ord till ett motto: ”Låt
oss inte försöka ta reda på vem som hade rätt eller fel, utan
försona oss!”
Därför ber man gemensamt katoliker, baptister, pingstvänner och
folkkyrkliga. Ja, många av ungdomarna som åker dit är inte ens
troende. Men det är inte intressant för researrangörerna. ”Vi
håller ju på med något religiöst här, vi ber, mediterar och
sjunger. Då spelar det väl ingen roll vad Guds Ord lär om dopet,
om nattvarden, om utkorelsen, om frälsningen osv. osv.”
Spelar det roll?
Ekumenisk gudstjänst Taizé i Frankrike. I mitten munkar. |
Bön,
sång och religiös verksamhet används i reformerta sammanhang som
ett redskap att sträva uppåt och finna gemenskap, på samma sätt
som i hinduismen och islam. Jag minns själv från mina unga år, när
man i något sammanhang blev osams, när synen på vad Bibeln lär
gick isär. Då sade man: ”nej,
nu ska vi inte kivas bröder. Låt oss be tillsammans och sjunga lite
lovsånger.”
Så gjorde man det och trodde att man var eniga, fast man inte var
det och man trodde att Gud var nöjd med vår religiösa aktivitet.
Vi hade ju visat oss som riktiga kristna. Samma sak har hörts från
förment lutherska sammanhang. I en gemenskap hade man frågetecken
kring en person, hans tro, lära och liv, man kallade dit honom. Så
berättar man efteråt: ”Han
inledde med att bedja en så innerlig och brinnande bön. Då förstod
vi alla att allt var gott och väl och alla frågetecken lade sig”.
Men
är det så att fromheten kommer först och tron sedan, andlighet
först, kärlek först och läran i andra hand? Kan man kompensera
avfallet med vackra sånger, med en skön liturgi, med innerliga
böner, med väldoftande offer, med mer meditation, med mer tungotal,
med mer extas och överlåtelse?
Gud
säger om en sådan fromhet, en fromhet där man inte omvänt sig
till Gud, för att man felat, först, där man inte bekänner sig
till allt Guds Ord, Gud säger om en falsk ekumenik, där man ska
vara tillsammans innan läran och livet är utrett:
”Jag
hatar era fester, jag föraktar dem, jag tål inte era högtider. Ty
om ni än offrar åt mig både brännoffer och matoffer, finner jag
ingen glädje i dem, era gemenskapsoffer av gödda kalvar vill jag
inte se. Tag bort ifrån mig dina sångers buller! Ditt strängaspel
vill jag inte höra. ”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar