"Därför tappar vi inte modet. Även om vår yttre människa bryts ner, förnyas vår inre människa dag för dag. Ty vår nöd, som varar ett ögonblick och väger lätt, bereder åt oss på ett oändligt rikt sätt en härlighet, som väger tungt och varar i evighet. Vi riktar inte blicken mot det synliga utan mot det osynliga. Ty det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt." (2 Kor 4: 16-18)
Lejongropen blev för Daniel utgångspunkten för hans upphöjelse i det babyloniska riket, Josefs fängelsecell blev utgångspunkten för att han blev en hög ämbetsman i Egypten, i fängelset skrev aposteln några av sina nytestamentliga brev, ginstbusken blev för Elia
utgångspunkten för ett större uppdrag i Israel och
det var inte i det trygga Efesus, utan på fångenskapens Patmos som Johannes
fick sina uppenbarelser.Lejongropen blev för Daniel utgångspunkten för hans upphöjelse i det babyloniska riket, Josefs fängelsecell blev utgångspunkten för att han blev en hög ämbetsman i Egypten, i fängelset skrev aposteln några av sina nytestamentliga brev, ginstbusken blev för Elia
”Därför tappar vi
inte modet. Även om vår yttre människa bryts ner, förnyas vår inre människa dag
för dag. Ty vår nöd, som varar ett ögonblick och väger lätt, bereder åt oss på
ett oändligt rikt sätt en härlighet, som väger tungt och varar i evighet.”
Hur
kan vi vara så säkra på att graven inte är vårt slutmål? Svaret är att det vi
kan vara säkra för att det kom en påskdag. Jesus dog för våra synder på korset,
men han stannade inte i sin grav, på den tredje dagen gick han ur sin grav.
Därför att Jesus uppstått vet vi att vi en dag också skall uppstå, och om vi
tror på honom, så vet vi också att vi kommer att få dela hans härlighet, som
varar i evighet.
Därför:
”riktar [vi] inte
blicken mot det synliga utan mot det osynliga. Ty det synliga är förgängligt,
men det osynliga är evigt.”
Hebreerbrevets
författare skriver:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar