fredag 16 september 2011

Hur skulle Han kunna glömma?


Tänk på detta, du Jakob, du Israel, ty du är min tjänare. Jag (Gud) har format dig, du är min tjänare. Israel, du blir inte bortglömd av mig.” (Jesaja 44: 21)

Profeten säger på ett annat ställe:

Men Sion säger: "HERREN har övergivit mig, Herren har glömt mig." Kan då en mor glömma sitt barn, så att hon inte förbarmar sig över sin livsfrukt? Och även om hon kunde glömma sitt barn, skall jag inte glömma dig.” (Jes. 49:14,15)

Man kan göra sig av med ovanor och vanor, man kan göra sig av med vänner och ovänner. Men även fast man glömt Gud, gjort sig nya gudar, följt andra gudar, förnekat Gud – så har han inte glömt oss. Vi blir inte bortglömda av honom. Hur skulle vi kunna det när det är han som skapat oss för att vi skulle tillhöra honom, leva med honom och lyda och tjäna honom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar