"Några
ur folkhopen som hade hört hans ord sade: "Han är verkligen
Profeten." Andra sade: "Han är Messias", och andra: "Inte
kommer väl Messias från Galileen? Säger inte Skriften att Messias skall komma
av Davids släkt och från Betlehem, den stad där David bodde?" Så uppstod
för hans skull delade meningar bland folket. Några ville gripa honom, men ingen
gjorde det. Tempelvakterna kom tillbaka
till översteprästerna och fariseerna, som frågade dem: "Varför har ni inte
fört hit honom?" De svarade: "Aldrig har någon människa talat som
han." Då sade fariseerna till dem:
"Har ni också blivit vilseledda? Finns det någon i Stora rådet eller bland
fariseerna som har trott på honom? Men den här hopen som inte känner lagen, den
är förbannad." Nikodemus, han som tidigare hade kommit till Jesus och som
var en av dem, sade: "Inte dömer väl vår lag någon utan att man först hör
honom och tar reda på vad han har gjort?" De svarade: "Är kanske du
också från Galileen? Om du undersöker Skriften skall du se att ingen profet
kommer från Galileen." (Joh. 7: 40ff.)
Och så delas med en gång hopen i två
delar. Den ena som säger att han är den utlovade Messias och Profeten, den
andra som säger att det måste var fel.
När evangelium ljuder förändras
människor. Budskapet hade tänt tro i
somligas hjärtan. Att tro att Jesus är Kristus, Messias, det är att tro att han
är den som profeterna sagt skulle bli ”en
öppen källa till att rening från synd och orenhet” (Sak.13:1). Och är han
reningen för alla människors synder så är också dina och mina synder borttvättade
genom Hans kors och blod. Är han hela världens Frälsare så är han också din och
min Frälsare.
Andra sade: ”Inte kommer väl Messias från Gallileen? Säger inte Skriften att Messias
skall komma av Davids släkt och från Betlehem, den stad där David bodde?”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar