”Jag
är inte värd att du går in under mitt tak.” (Matteus 8: 8)
Vårt
moderna samhälle försöker med alla medel att tvätta bort alla spår av
ödmjukhet. Man skall inte be, man skall inte böja sig, man skall inte förringa
sig. Man skall kräva sin rätt, man skall yrka, man skall hävda sig, man ska ta
plats.
När
flum-religiösa människor pladdrar om sina livsideal och gudsbilder får man
nästan känslan av att Gud måste göra sig värdig människan. Man skall välja en
tro som passar mig och en kyrka som passar mig. Det är inte underligt att det
för många människor är fullkomligt främmande att tala som officeren i Matteus 8:
”Jag
är inte värd att du går in under mitt tak.”
Men
om Gud är Gud och vi är syndiga människor, så är det precis så det är. Vi är
inte värda, vi har inte förtjänat. Det enda vi lyckas tjäna ihop till under vår
livstid är syndens lön, som är döden (Rom.6:23).
Till
och med den helige profeten Johannes Döparen sade om Kristus:
”Jag
är inte ens värd att böja mig ner och knyta upp hans sandalremmar.” (Mark.1:7)
När
den förlorade sonen kom hem så hade han inte förberett sig på att säga:
”Men farsan, jag är ju i alla fall din grabb.” Nej, han hade bestämt sig för att
tilltala sin far:
”Far,
jag har syndat mot himlen och inför dig. Jag är inte längre värd att kallas din
son.” (Luk.
15:18,19)
I
liknelsen avbildas Gud som Fadern. Och det är inte underligt, att vi bör
uppleva en total ovärdighet inför Gud. Han är ju helig och vi är fulla av
orenhet som fläckar våra samveten. Våra tankar är inte rena och inte våra ord
eller gärningar och Gud är helig. ”Gud är ljus…och…inget mörker finns i
honom.” (1 Joh.1:5).
När
profeten Jesaja skådade Gud i sin syn utbrister han:
”Ve
mig, jag förgås! Ty jag är en man med orena läppar och jag bor ibland ett folk
med orena läppar, och mina ögon har
sett Konungen, HERREN Sebaot.” (Jes. 6:5)
När
Moses närmade sig Gud i den brinnande busken hördes en röst:
”Kom
inte hit! Ta av dig skorna, ty platsen där du står är helig mark.” (2 Mos. 3:5)
Människor
som pratar om Gud som om han vore bara en pusselbit i ett system, bara en
springschas man kan ropa när man halkat i trassel, en mysig känsla, en
låtsaskompis som alltid förstår trots att man struntar i hans Ord, sådana människor
har aldrig förstått att Herren Gud är helig!
”Helig, helig,
helig är HERREN Gud allsmäktig.”
Det
är först när vi förstår detta som vi kan förstå officeren:
”Jag
är inte värd att du går in under mitt tak.”
Den
rituella orenheten hos hedningar inför gudsfolket var framförallt en orenhet
inför gudsfolkets Gud, Israels Gud. Och nu var Israels Gud; Kristus själv, mitt
ibland dem.
Samma
orenhet upplevde Petrus inför Kristus. När han en gång hade bevittnat ett av
Hans underverk föll han ner för Jesus och sade:
”Gå
bort ifrån mig, Herre, jag är en syndig människa.” (Luk. 5:8)
Men
den frälsande tron har ett dubbelt förhållande till Gud, samtidigt som den
erkänner att Han är helig så griper den också fast om Hans godhet och kärlek.
”Officeren svarade: ’Herre, jag är inte värd att du går
in under mitt tak, men säg bara ett ord, så blir min tjänare frisk.”
Detta
är den kristna trons höga konst: att erkänna sin ovärdighet och samtidigt
hålla fast vid Gud löften, Guds kärlek. Detta förstår inte världen. Antingen
talar man om en Gud som är vred som man inte vill kännas vid, eller så talar om
en snäll gud som man kan stoppa i fickan och ta fram när man själv behöver
honom.
Men
denne Gud är både helig och kärleksfull i en och samma person. Hans helighet
upplöser inte hans kärlek och hans kärlek upplöser inte hans helighet, men båda
förenas vid Kristi kors. Vid Kristi kors uppenbarar Gud sin helighet genom att
straffa världens synd i hans korsfästa kropp och samtidigt uppenbaras hans
kärlek eftersom det är Gud själv som är fastspikad på korset och också blöder
för en hel värld därför att han älskar alla människor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar