Kristus
säger till officerens ombud, de judiska äldste:
”Skall
jag då komma och bota honom” (Matt 8:7)
Han
ställer dem inför ett dilemma. Å ena sidan hade de upprepade gånger anklagat
honom för att han inte höll sig till den fariseiska rituallagen, men nu innebär
ju deras vädjan att en jude som inte fick vara under samma tak som hedningarna,
som betraktades som orena, skulle komma till en hedning. Å andra sidan kände de
sig förpliktade att vädja för denna hedning eftersom han byggt en synagoga åt
dem.
Evangeliernas
berättelser är skildringar av vad som hände och vad olika människor sade. Men
det står inte alltid hur lång tidsintervall det var mellan olika saker som
sades och
gjordes. Ibland kompletterar evangelierna varandra om man vill få en
större bild av skeendet. Av Lukas förstår vi att Kristus nu färdas i riktning
mot officerens hus.
”Jesus
gick med dem. Han var nästan framme vid huset, då officeren skickade några
vänner och lät hälsa honom: ’Herre, gör dig inte besvär. Jag är inte värd att
du går in under mitt tak. Därför ansåg jag mig inte heller värd att komma till
dig. Men säg ett ord, så blir min tjänare frisk.” (Luk. 7: 6,7)
Matteus
sammanfattar den bön officeren framförde:
”’Herre,
jag är inte värd att du går in under mitt tak, men säg bara ett ord, så blir
min tjänare frisk”
(Matt (8: 8)
Officeren
hade så mycket kunskap i Israels tro att han visste att en jude inte går in
under en hednings tak och nu hade han Kristus själv utanför sitt hus.
Den
romerska arméns officerare var mäktiga och stolta människor, men denne man
böjde sig ödmjukt för Kristus. Han släpper varje tanke på värdighet som hans
rang eller hans person skulle kunna ge honom, ändå var han den som hade byggt
en synagoga åt judarna.
”Jag
är inte värd att du går in under mitt tak.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar