Vi
blev frestade och vi föll. Kristus blev frestad, men han föll inte, utan var
lydig. Vi har brutit mot alla lagens bud. Kristus bröt aldrig något av buden
utan var fullkomligt lydig under Guds vilja. Skriften lär att alla som håller
sig till, förtröstar på, litar på Kristus får tillgodoräkna sig, tillägna sig
och äga hans rättfärdighet och hans lydnad som sin egen. Han är vår
ställföreträdare inför Gud.
”så skulle…de många stå som rättfärdiga på
grund av den endes lydnad.” (Rom. 5:19)
Gud
skådar in i en för profeten avlägsen framtid då all ”missgärning är försonad” och vi har fått dubbelt igen av HERRENS hand för alla sina synder.
Guds
helighet förändras inte av vår synd. Han är fortfarande den helige och rättfärdige
som vedergäller synd. Han står där
med domens gissel, med den dödande domen som
han uttalade redan i Eden till syndare: ”Den
som äter därav skall döden dö”.
Men
något nytt har kommit in i bilden. Kristus Guds evige Son ställer sig mellan
Guds rättfärdighet, Gud helighet och ett syndigt människosläkte. Allt som vi
förtjänade faller över honom. Hans sönderpiskade rygg, hans törnekrönta panna,
hans genomborrade händer, hans ord : ”Det
är fullbordat”, talar ljuvligt om att den Gud som straffar är också den
Gud som frälsar, den Gud som själv stiger ner för att ta mänskligheten straff
på sig, i vårt ställe.
Denne
vår älskade Gud som uppmuntrar Jesaja att trösta och tala ljuvligt till
Jerusalem talar en en annan profet om, som
var samtida med Jesaja, profeten Mika:
”Vem är en Gud som
du, som förlåter missgärning, och inte tillräknas överträdelse…Du skall kasta
alla deras synder i havets djup.” (Mika 7:18,19)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar