lördag 7 december 2013

En enda sanning



Att ha Kristus som vår egen Kung här idag ger oss också ett dubbelt medborgarskap. Vi är fortfarande medborgare i det här samhället. Men vår första lojalitet är lojaliteten till vår kung Kristus.
Om de första kristna sade judarna i Apg. 17:

De…säger att en annan, en som heter Jesus, är kung." (Apg. 17: 7)

Därför var judarna, romarna och kejsaren rädda för de kristna. Också idag är människor rädd för det kristna budskapet, om det predikas rent och klart.

Kristus hade sagt:

”för att vittna om sanningen är jag född, och därför har jag kommit till världen. Var och en som är av sanningen lyssnar
till min röst.”

Sånt vill man inte höra idag. Man betraktas som intolerant och fördomsfull om man insisterar på att det finns en sanning, det innebär ju att det faktiskt kan vara så att andra har fel. Man skall idag vara tolerant och accepterande gentemot andra sanningar. Det vore en helt annan sak om man sade: ”det här är sant och rätt för mig”, då hade man lämnat dörren öppen för att andra kunde ha sina små sanningar. Men det gjorde inte Kristus och hans efterföljare.
Jesus sade:

”för att vittna om sanningen är jag född, och därför har jag kommit till världen. Var och en som är av sanningen lyssnar till min röst.” (Joh 18: 37)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar