Efter att ha samtalat med Nikodemus om den nya födelsen
och att Gud älskat världen så mycket att han sänt sin enfödde Son färdades
Jesus de åtta milen till Salim i Judeen.
Där fanns Johannes Döparen som gjorde det han brukade
göra, han predikade Guds ord och döpte människor. Denne fantastiske predikant med kläder av
kamelhår och en kost av gräshoppor och honung (Mark. 1:6), var orädd att vittna
om sanningen och drog alltid stora skaror till sig, människor som träffats av lagens
avslöjande ljus och evangeliets sanning, men också människor som var nyfikna
eller ville diskutera.
Johannes hade sina lärjungar hos sig liksom Jesus hade
sina lärjungar. Några av Döparens lärjungar hade redan gått över till Jesu
lärjungaskara, bl.a. Andreas, men andra
stannade kvar.
Vid Ainon döpte också Jesu lärjungar människor. Men den
som väcker frågan som skapar ett samtal bland Johannes lärjungar, är ingen av
lärjungarna, utan, står det, en jude, det vill säga i evangelisten Johannes
språkbruk: en farisee.
”Då uppstod en
tvist mellan några av Johannes lärjungar och en jude om reningen.” (Joh 3:
25)
Fariseerna hade
olika reningsbruk som inte fanns exakt detaljerat föreskrivna i Mose lag. Före
man åt skulle man tömma ett och ett halvt äggskal vatten över händerna. Men
inte på vilket sätt som helst, fingertopparna skulle hållas uppåt så att
vattnet rann ned längs handleden. Sedan skulle man rengöra den ena handloven
med den andra handens knoge. Det handlade inte om hygien, det handlade om en
rituell tvagning. På detta sätt gjorde man sig helig inför Gud, ungefär som
muslimerna idag gör, när man tvättar sig på fyra olika ställen innan man ber.
Johannes och Jesus hade också en rening, dopet, men dopet
hade en annan innebörd för dessa. Det handlade inte om en yttre rituell rening,
utan en rening från synden, Johannes ”förkunnade
omvändelsens dop till syndernas förlåtelse” (Luk 3: 3). Att det fanns olika
reningar blev naturligtvis förvirrande för denne farisé, och därför uppstod en
tvist.
Men när Johanneslärjungarna går till sin Mästare så
handlar deras fråga inte om reningarna, utan om något helt annat:
”De gick till
Johannes och sade: "Rabbi, han som var hos dig på andra sidan Jordan och
som du vittnade om, han döper och alla går till honom." (Joh 3: 26)
Det är naturligtvis en språklig överdrift när de säger
att ”alla” går till Jesus, eftersom det redan framgår av vers 25 att folk kom
till Ainon nära Salim och blev döpta av Johannes Döparen. Men överdrifter
blottar ofta känslor och handlar om att driva igenom en poäng, ungefär som
barnen när de säger: ”alla har
märkesjeans i min klass” eller ”ingen
tror på Gud nuförtiden”. Alla har naturligtvis inte märkesjeans i barnets
klass och visst finns det folk som tror på Gud, ja de flesta i världen tror på
en Gud, även om kanske inte de flesta i Sverige gör det. Man är upprörd över
andras situation, och sin egen, situation. När judarna i Tessalonika hade
gripit några av Paulus medarbetare och släpat dem inför stadens styresmän, så
säger man:
”Nu är de här också, de som
har vänt upp och ner på hela världen” (Apg. 17:6)
Uppenbarligen såg Johanneslärjungarna på sin egen grupp
och jämförde den med gruppen kring Jesus, och de samlingar av folk som kom till
deras möten.
Att tillhöra en grupp, med ett viktigt uppdrag, och få
människors uppmärksamhet, är helt klart något som kan förstärka det egna egot.
Jag och vi är betydelsefulla och viktiga. Men allt sådant tänkande kan leda
fel.
Och vad händer om det dyker upp en annan grupp, som får
ännu mer uppmärksamhet? Hur påverkar det
vår självbild?
En liknande händelse drabbade Jesu egna lärjungar. Vi
läser i Markus 9 att en av dem kom till Jesus och sade:
”Mästare, vi såg en
man som drev ut onda andar i ditt namn, och vi försökte hindra honom eftersom
han inte följde oss." Men Jesus
sade: "Hindra honom inte. Ingen som utför en kraftgärning i mitt namn kan
sedan genast tala illa om mig. Den som inte är mot oss är för oss.” (Mark
9: 38-40)
Johannes lärjungar är uppenbarligen avundsjuka på Jesu
lärjungar, som om det skulle finnas en konkurrenssituation dem emellan. Det var ju främmande för Johannes Döparen som
profeten Jesaja beskrivit som ” rösten
som ropar i öknen: Gör vägen rak för Herren!" (Joh 1: 23) Alltså, hans uppgift var ju inte att
komplettera eller konkurrera med Jesus, utan bana väg för honom.
Johanneslärjungarna var medvetna om detta vilket visar sig när de beskriver Jesus med orden:
”han som var hos dig på andra sidan Jordan och som du vittnade om”
Johanneslärjungarna var medvetna om detta vilket visar sig när de beskriver Jesus med orden:
”han som var hos dig på andra sidan Jordan och som du vittnade om”
Fast minnet kan vara bra, men kort.
Jesus samlade nu fler människor än Döparen. Hur reagerar du
och jag när min kollega får mer i lönekuvertet än jag själv? Blir jag glad för
hans skull? Hur reagerar jag när det går bra för en annan församling, när den
församlingen har bättre präst, mer folk på gudstjänsterna, bättre predikningar
och bättre musik? Börjar jag leta efter brister hos den församlingen, eller
blir jag glad å hennes vägnar? Blir jag glad över när andra kristna välsignas
av Gud, när de växer till i tro, hopp och kärlek? Eller blir jag avundsjuk, för
att jag står och stampar på samma ställe, eller åtminstone tror att jag gör
det?
Johannes håller en fantastisk predikan som lär oss hur vi
ska motarbeta vår egen arrogans, och glädjas på rätt sätt.
Han visar för det första:
att vi befrias från självförhärligandets
slaveri när vi inser att Gud är alla goda gåvors givare.
Församlingen i Korint hade under det första århundradet
välsignats med en hel mängd gåvor, men hade på ett märkligt sätt förvandlats
till en skrytsam och högfärdig grupp människor. Det verkar som om vissa inte
ens trodde att de behövde apostlar, de hade ju andliga nådegåvor. Aposteln
Paulus skriver till församlingen:
”Vad äger du, som
du inte har fått? Men om du har fått det, varför skryter du då, som om du inte
hade fått det?” (1 Kor 4: 7)
Johannes Döparen påminner sina lärjungar om samma sak.
”Ingen människa kan
ta emot något utan att det ges henne från himlen.” (Joh 3: 27)
Vi borde ofta påminna varandra om detta för att inte
hamna i självförhärligandets frestelse. Många av oss tillhör vår kyrka och
församling för att vi tror att den är det mest bibliska alternativet. Det är
inget fel med det, det är bra. Men vi vet att det finns människor utanför vår
församling och kyrka som uppfattar oss som arroganta och besserwissers, och det
kanske med rätta ibland. Den attityden kan vi bekämpa hos oss själva när vi
påminner varandra, om att detta med att pricka rätt i läran, också detta är en
gåva från Gud.
”Ingen människa kan
ta emot något utan att det ges henne från himlen.” (Joh 3: 27)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar